Southerly 35 RS

15:02

Conclusie

De Southerly 35 RS test is gepubliceerd in een artikel waarin zowel de Southerly 35 RS als de Southerly 42 RST beschreven worden. Hier volgt de conclusie van de test van beide schepen.

Als elke boot een compromis is, is dat op de Southerly 35 en 42 dan aardig gecamoufleerd. Door heldere keuzes in het concept en een origineel ontwerp heeft de werf toerjachten ontwikkeld die uitblinken in tal van aspecten, die door toerzeilers gewaardeerd worden. De keuze voor een goed geprofileerde ophaalbare kiel en een deksalon met vrij uitzicht heeft geleid tot een boot met verschillende dekniveau’s. Dat is op de 42 beter geslaagd dan op de 35.

De Southerly 35 en de 42 zijn comfortabel en gedegen gebouwd, hebben het grote voordeel van een volwaardige deksalon, kunnen uitstekend droogvallen, hebben voor een volbloed toerschip prima zeileigenschappen, zijn zeewaardig, beloven aangenaam gedrag in zeegang en zijn eenvoudig te hanteren. Beide Southerly’s zijn zeeschepen die zich ideaal lenen voor lange reizen.

Opvallend is het oog voor detail. Door de kielconstructie is er weliswaar geen echte bilgeput, er zijn wel goede compartimenten die het klotsen van water onder het laagste dek belemmeren. De afwerking is van hoge kwaliteit. Op een Southerly kunt u op elke ankerplaats gezien worden.

Engelse jachten hebben het op de continentale markt moeilijk. Hoewel de Britse pond aanmerkelijk meer waard is dan de Euro, lijken de twee muntsoorten in het dagelijks gebruik gelijkwaardig. Southerly’s zijn dan ook geen koopjes. Maar als u het doordachte ontwerp bekijkt, de oerdegelijke bouw, de unieke constructie van de kiel, het uitzicht in de deksalon en de kwaliteit van de afwerking, dan verdienen de Southerly’s een plaats tussen toppers van de seriejachten.

En als we de boten daar mee vergelijken, dan blijken bijvoorbeeld een Maxi 1100 en een Faurby 363 zo’n tien procent goedkoper dan de Southerly 35 RS. Nu zijn dat beiden toer-wedstrijdboten, maar een degelijk toerschip als de Island Packet 370 dat een onverwoestbare reputatie onder langeafstandzeilers heeft, is bijna twintig procent duurder. Een aluminium Allures 44 met dertig centimeter meer lengte en een midzwaard is dertig procent goedkoper dan de Southerly 42 RST, maar de Malö 43 kost ongeveer hetzelfde - ongeveer vijf procent meer. De Hallberg Rassy 43 en de Najad 44 zijn een halve meter langer, maar daar betaald u wel vijftien procent extra oor en dat is op deze bedragen toch een slok op een borrel.

Specificaties

Titel
Twee alternatieven voor kwaliteitszoekers
NummerJaargang
052007
Merklogo
MerkType
Southerly 35 RSonbekend
Testomstandigheden
Wind 2/4
Fotograaf-foto
Tekening
OntwerpBouw
Rob Humphreys / Northshore DesignNorhtshore Shipyard
Leverancier NederlandLeverancier Belgie
Skiphandel Stavorenonbekend
Lengte rompLengte waterlijn (Lwl)
onbekend9.22
RompmateriaalBreedte romp (Bmax)
Polyester3.57
KielsoortDiepgang Standaardkiel
Overige0.72 / 2.18
DiepgangWaterverplaatsingBallast (Kielgewicht)Masthoogte boven waterlijn
onbekend6.98105016.50
Aandewinds zeiloppervlakBijgeleverde zeilen
54.37Grootzeil, zelfkerende fok
IJPE
onbekendonbekendonbekendonbekend
MotormerkMotortypeMotorvermogenMotortoevoeging
Yanmar3YM 3029onbekend
Inhoud brandstoftankInhoud watertankInhoud vuilwatertank
182205onbekend
DoucheHuttenSlaapplaatsenSlaapplaatsen maximaal
125onbekend
Stahoogte bij luikStahoogte bij hoofdschot
onbekendonbekend
Prijs vanafPrijs-vanaf-toevoegingStandaardluxeprijsStandaardluxeprijs-toevoeging
229920Vaarklaar, zonder zeilen254500onbekend
Specificatietoelichting

De standaardluxeprijs is berekend voor prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft.

In deze standaardluxeprijs zijn de volgende voorzieningen extra berekend: buiskap, gpsplotter, log, dieptemeter, stuurautomaat, klapschroef, marifoon en marifoonantenne, kuipaansluiting voor marifoon, stereo FM/cd-speler, elektrische ankerlier, verwarming, drie- kleurentoplicht, transport naar Nederland, vaarklaar maken, onderwaterschip behandeling, antifouling.

Last modified: 8 april 2011
Sluiten