Conclusie
“Onderzoek alle dingen, maar behoudt het goede,” hield de Apostel Paulus de gemeente van Corinthië in de eerste eeuw van onze jaartelling voor. Zoekt u een jacht voor lange reizen, houdt u van klassieke Scandinavische lijnen, een oerdegelijke constructie, een zeewaardige boot die volledig is gebouwd voor lange reizen, met veel vakmanschap gemaakte houten interieurs en wordt u blij van een nagenoeg perfecte afwerking, dan hoort de Malö 37 zeker tot de top tien van de boten die u wilt gaan zien. Als u op dit soort schepen valt, dan is er op de Malö 37 heel weinig aan te merken.
De prijs is er dan ook naar, maar geld speelt geen rol als het een heer van stand betreft. Maar het ‘goede behouden’ kan licht leiden tot een zekere mate van conservatisme waarmee niet alleen met terecht wantrouwen naar modes en trends wordt gekeken, maar nieuwe ‘dingen’ te weinig ‘onderzocht’ worden. Zo zou met behoud van degelijkheid en goed zeegedrag wat meer naar moderne rompvormen en onderwaterschepen gekeken kunnen worden. Dat zou de zeileigenschappen kunnen verbeteren.
Hetzelfde geldt voor de tuigage. Een voordriehoek die bijna net zo groot is als de driehoek tussen de giek en de masttop, kom je nog maar zelden tegen. Dat doet ondanks de fractionele verstaging erg denken aan de zeventiger en tachtiger jaren. Een kleinere voordriehoek levert meer bedieningsgemak op. Een verstokte toerzeiler komt op lange reizen ook door lichtweergordels als de paardenbreedten en dan zal hij wat meer zeil hogelijk waarderen.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Een heer van stand | Nummer | Jaargang | |
02 | 2007 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Malö 37 | onbekend | Testomstandigheden | |
IJsselmeer, Wind 3/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Leif Angermark | Malö Yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Malö Yachts Holland | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
11.30 | 9.90 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 3.62 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.80 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 8.1 | 2700 | 17.15 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
77.00 | Grootzeil, rolgenua | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | onbekend | 39 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
245 | 400 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | onbekend | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
271606 | Vaarklaar | 290500 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. De standaardprijs omvat de volgende voorzieningen: oven, koelbox, rolgenua, tridata (diepte, log en wind), kaartplotter, boiler, vuilwatertank, buiskap, kuiptent, twee lagen antifouling op primer, windex, vaste giekneerhouder en marifoon. Voor de standaard-luxeprijs zijn de volgende voorzieningen toegevoegd: verwarming, 40 meter ankerketting, elektrische ankerlier, kuipdoucher, klapschroef, driekleurenlicht met ankerlicht, stuurautomaat en transport naar Nederland. |