Conclusie
De Hallberg-Rassy 40 is een uitstekend stoer toerschip, goed gebouwd en afgewerkt. We hebben de indruk dat de vaareigenschappen verbeterd zijn ten opzichte van de voorgangers, maar de intimmering onderdeks minder ambachtelijk is geworden dan voorheen. De kwaliteit van de afwerking is nog steeds hoog, maar mede door de industriële productie van de concurrentie niet meer zo’n verschil met andere schepen.
Van het concept van een middenkuiper moet je houden. Bij deze boot werkt het goed voor de ruimte in het achterschip. Het maakt ondermeer de magistrale machinekamer mogelijk, maar pakt minder goed uit voor de ruimte in de salon. Ook de kuip is aan de kleine kant voor een schip van deze lengte en wordt gedomineerd door een forse stuurstand.
Een ander gevolg van dit concept, of liever gezegd van de creatie van een ruime achterkajuit, is de noodzaak voor kabelverbinding via veel schijven tussen stuurwiel en roerkwadrant. Dat maakt de besturing vrij zwaar. Een automaat die direct op het kwadrant gekoppeld is, zal daar overigens vrij weinig last van hebben.
Het schip is niet goedkoop, maar Hallberg-Rassy’s behouden hun waarde op de tweedehands markt. Kwaliteit heeft zo zijn prijs, al is het moeilijk de meerprijs rechtlijnig in een pluspercentage uit te drukken. Vergeleken met andere schepen van deze lengte , denken we dat de HR 40 niet overdreven duur is.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Degelijke middenkuiper voor lange reizen | Nummer | Jaargang | |
06 | 2003 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Hallberg-Rassy 40 | onbekend | Testomstandigheden | |
Grevelingen, Wind ZW 5/6 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
German Frers | Halberg Rassy Varvs AB | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Nova Yachting | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
12.40 | 10.60 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.82 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.99 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 10 | 4100 | 18.30 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
80.8 | grootzeil, High Aspect fok | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D2 | 55 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
400 | 370 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | onbekend | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
326893 | onbekend | 374000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. In deze prijs zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs in hun standaardpakket aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaard-luxeprijs berekend. Deze berekening omvat: rolfoksysteem, snelheids-, diepte- en windmeter, verwarming, koelbox, boiler, walaansluiting, vuilwatertank (de boven- staande voorzieningen zijn standaard). Bij de standaard-luxeprijs zijn verder berekend: transport naar Nederland en zeilklaarmaken, 2 x 3 kg gasfles, zitjes hekstoel, buitenboordmotorsteun, driekleurentoplicht, elektrische ankerlier + anker + ketting, marifoon + antenne, douche zwem- platvorm, diepvries, gps, autopilot, acculader, extra ankerrol, gennaker + wegneembare boeg- spriet, genua, elektrische bilgepomp, achterstagspanner, beslag om vallen af te spannen. |