Conclusie
Dit is een vertrekkersboot pur sang. Over deze boot is nagedacht. Tot in de details klopt het: de zeileigenschappen, de manier om bij elke inval van de wind de koers te stabiliseren, de wijze van droogvallen, de ergonomie van de kuip en het interieur, de plaatsing van de zware gewichten, het drainagesysteem, de inbouw van de motor, de inrichting van de kombuis, noem maar op.
Kleine details getuigen van de ervaring van de bouwers: een rood lampje boven de kaartentafel heeft weinig nut vanwege de gekleurde jachtkaarten van tegenwoordig, waarop bij rood licht veel details wegvallen. Maar rood licht in de kombuis beschermt weer wel het nachtzicht als de wacht een kop koffie maakt.
Mijn medetester Hennie ten Dam, zelf draaideurvertrekker en bouwer van drie boten om zijn ideale vertrekkersboot te realiseren, fluisterde ‘off the record’ na afloop van de inspectie: ”Ik mag het natuurlijk nog niet zeggen, maar mijn stem voor de boot van het seizoen 2010/2011 lijkt bepaald!” Ruim vier ton – want dat kost de boot uiteindelijk – is veel geld. Een Ovni van deze lengte is wat goedkoper en een Atlantic duurder; de Allures en de Boréal ontlopen elkaar niet veel. Met deze kwaliteit kunnen we de boot op dit punt alleen maar de hoogste score toekennen.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Doordachte mijlenvreter | Nummer | Jaargang | |
12 | 2010 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Boréal 44 | onbekend | Testomstandigheden | |
Noordzee, Wind 2/3 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Jean-Francios Delvoye | Boréal sarl | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
onbekend | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
13.80 | 11.63 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Aluminium | 4.30 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Hefkiel | 1.02 / 3.40 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 10.29 | 3800 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
105 | onbekend | I | J | P | E |
17.00 | 5.55 | 15.64 | 5.03 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D-55CV | onbekend | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
600 | 760 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | 6 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
36504 | Vaarklaar | 450000 | +22% | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak wordt gewonnen, vermelden we geen teakproducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s. Bij de standaardluxeprijs van de Boréal is extra berekend: inklapbaar hekplatvorm met rvs ladder en zwemtrap, multifunctionele beugel op het achterdek (voor zonnepanelen, windgenerator, antennes etc.), wegneembare ruggesteun voor de stuurman, inklapbare kuiptafel, leren bekleding van het stuurwiel, een afsluitbare bergruimte voor het reddingsvlot in het achterschip, extra gelaccu van 5 Ah, vervanging van de standaard batterijen door gelaccu’s, verwarming refleks 62MSK, intrekbare boegschroef, Mastervolt converter/lader, hydraulische bediening van het zwaard, Philippi accubeheerder, gps Furuno GP 32, VHF Icom IC-M421 + antenne, autopilot NKE gyropilot + windvaan, multifunctionele bediening van de autopilot aan de kaartentafel, Furuno radar M1623, geïsoleerd achterstag, vervanging van een toilet door een elektrische uitvoering, inbouw hifi, hifi (stelpost van € 700), doorgelat grootzeil met kogel gelagerde karren van Antal, keerfok op kotterstag met rolreefinrichting, lazzybag en lazyjacks, antifouling, tewaterlating, stootwillen, landvasten en gasfles. |