Conclusie
Op internet woedt er altijd wel ergens een discussie over Bavaria’s, waarbij trotse eigenaars van andere merken zich niet zelden denigrerend uitlaten over de kwaliteit, zeileigenschappen en vormgeving van de producten van dit merk. In hoeverre het gelijk in het verleden aan hun kant lag, laten we in het midden.
Als we onze bevindingen met de Bavaria 38 Cruiser en deze Bavaria 43 Cruiser evalueren, komen wij tot de conclusie dat deze boten niet onderdoen voor de producten van andere botenfabrieken. Natuurlijk zijn er betere boten, maar de kostprijs ervan wordt dan al snel een veelvoud van wat deze Bavaria 43 kost.
De Bavaria 43 is op enkele ondergeschikte punten voor verbeteringen vatbaar. Dat neemt niet weg dat dit jacht een uitstekende indruk maakt. Voor zover we kunnen nagaan, deugt de constructie, de boot is mooi afgewerkt en het interieur is ronduit vernieuwend. De boot zeilt goed voor een zeiljacht van dit gewicht, zeker bij het lichte weer dat we bij de proefvaart troffen. De boot heeft extreem veel bergruimte en een hoog comfortgehalte. Het jacht benadert de kwaliteitseisen die we nodig achten voor lange oversteken.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Nieuwe bezems vegen schoon | Nummer | Jaargang | |
onbekend | 2009 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Bavaria 43 | onbekend | Testomstandigheden | |
IJsselmeer, Wind NO 3 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
J&J Design | Bavaria Yachtbau | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Van den Bosch Yachting, Holland Sailing | Belgium Boat Service | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
12.95 | 10.40 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.99 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.85 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
2.10 | 9.8 | 3100 | 17.90 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
94.50 | 15.50 | I | J | P | E |
15.50 | 4.79 | 14.67 | 5.06 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D2-40 | 38 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
210 | 360 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
2 | 2 / 3 | 6 | 7 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
150655 | Vaarklaar | 18200 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijs berekening aangeeft. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we geen teakproducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s. Bij de standaardluxeprijs zijn de volgende extra’s berekend: walstroom, inclusief kabel, acculader, koelkast met vriesvak, boiler (op de motor + 220 v), douche, vaste kuiptafel, dekafzuiging vuilwatertank, buiskap, huik, rolfokhoes, spinnakerval, dubbele stuurstand, log/diepte/snelheid, elektrische ankerlier, anker, ketting, epoxyprimer en antifouling, transport en tuigen, fenders, landvasten, gasfles, vlag, windex, maximale geluidsisolatie, drieblads klapschroef, op/neerhouder giek met gasveer, gennakerboom, ‘germen main sheet’-systeem, elektrische lenspomp, railingpoort midscheeps, boegbeslag met ankerrol, buitenboordmo- torsteun, windapperatuur, stuurautomaat, GPS, plotter, marifoon (incl. voorbereiding), stereo radio en cd, radar, extra accuservice, luchtverwarming, ventilatiesysteem, magnetron, driekleurentoplicht. |