Conclusie
Te veel boten lijken ontworpen om er alles mee te kunnen. Daarmee zijn ze weliswaar geschikt voor een groot publiek, maar ze gaan ook wel erg veel op elkaar lijken. Bovendien gaat de ene functie vaak ten koste van de andere. Het leuke van de Allures is, dat deze boten ontworpen zijn met een uitgesproken visie op langeafstandzeilen en dat smoelt er vanaf. De boot zeilt goed, maar is nergens een wedstrijdboot.
De boot is van een stevig materiaal en uitstekend geconstrueerd. Het is een boot die zich vriendelijk gedraagt en gemakkelijk te hanteren is. Uit de proefvaart blijkt dat het een boot is die vergevensgezind is en prima in staat is voor zichzelf te zorgen. En de prijs? Er zijn goedkopere veertig voeters op de markt, met name in polyester. Zo is bijvoorbeeld de Breehorn 41, ook een boot die bij vertrekkers in de smaak zal vallen, zo’n zeven procent goedkoper. Maar daarmee kun je niet droogvallen. Dat kan wel met de OVNI 395, een aluminium knikspant die zo’n kleine twintig procent goedkoper lijkt dan de Allures 40.
De Allures wordt echter aanmerkelijk volledig aangeboden. Rusten we alle drie de boten hetzelfde uit met allerlei toeters en bellen die voor een langere reis en verblijf nodig lijken, dan kost de Allures 40 nog maar zes procent meer dan de Breehorn en dertien procent meer dan de OVNI. Vermeldenswaard is dat u het jacht ook gewoon bij de importeur kunt huren. Dat kunt u gewoon doen om eens een weekje met een Allures te varen, maar ook om weldoordacht tot de aanschaf te besluiten.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Zeilen met de Allures 40 | Nummer | Jaargang | |
12 | 2006 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Allures 40 | onbekend | Testomstandigheden | |
Het Kanaal, Wind 3/5 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Olivier Racoupeau, Berret-Racoupeau Yacht Design | Allures Yachting | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Rossinante Yachtcharter | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
12.48 | 10.59 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Aluminium | 4.08 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Midzwaard | 0.95 / 2.60 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 8.8 | 3800 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
80.5 | Grootzeil, genua | I | J | P | E |
15.60 | 4.50 | 14.75 | 5.00 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo | D2-55 | 40 | Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
450 | 450 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 / 3 / 4 | 4 / 6 / 6 | 4 / 8 / 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
293000 | Vaarklaar | 306000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s opgenomen, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. De Allures 40 wordt in de exportuitvoering zeer compleet geleverd. Onder de ‘prijs vanaf’ worden onder meer verrekend: buiskap, koelbox, elektrische ankerlier, log, dieptemeter, windset, boiler, acculader, transport naar Nederland, antifouling, vaarklaar maken, 1 week proefvaren onder begeleiding. Het verschil tussen de ‘prijs vanaf’ en de standaard-luxeprijs omvat een stuurautomaat ST6001, een GPS-plotter een marifoon en een heteluchtverwarming. Opmerking De Allures 40 wordt ook in een ‘Oceaanuitvoering’ geleverd en kost dan € 335.000. Dan krijgt u een opklapbare kuiptafel, teak op de kuipvloer, extra grote lieren, een veiligheidspakket met onder andere een zespersoons reddingsvlot, 2 extra accu’s, een zwaardere omvormer, een stroommanagementsysteem, een 110W zonnepaneel op beugel, een windgenerator, een geïsoleerde romp, verwarming, navigatiestation, plotter, GPS, stuurautomaat, tridata, windsnelheidsmeter, marifoon, twee speakers in de kuip, volledig doorgelat grootzeil met mastvoering met kogellagers, lazy jacks een vaste giekneerhouder, een kotterstagzeil met bindrif, een buiskap met handbeugel. |