Nieuws

Zuid-Afrika’s Shosholoza verrast

Gisteren werd er gelukkig weer volop geracet in Valencia. De zeewind 'deed zijn ding' en beide flights (twee series matchraces waarbij elk team twee keer in actie komt) hadden doorgang. De verrassing van de dag kwam van de Zuid-Afrikaanse uitdager Team Shosholoza, dat de sterke Italianen van Luna Rossa Challenge versloeg.

14:07

De Zuid-Afrikanen verraste Luna Rossa door degelijk te zeilen en geen fouten te maken. (Foto: ACM 2007/Stefano Gattini)
Gisteren werd er gelukkig weer volop geracet in Valencia. De zeewind ‘deed zijn ding’ en beide flights (twee series matchraces waarbij elk team twee keer in actie komt) hadden doorgang. De verrassing van de dag kwam van de Zuid-Afrikaanse uitdager Team Shosholoza, dat de sterke Italianen van Luna Rossa Challenge versloeg.


De Italianen begonnen de dag onverslagen. De Zweden, Duitsers en Chinezen waren de afgelopen dagen allen te zwak voor de mannen aan boord van ITA 94. Luna Rossa-stuurman James Spithill begon een tackduel in het eerste aandewindse rak, hopende de Zuid-Afrikanen tot fouten te dwingen. Maar die lieten zich niet van de wijs brengen en kwamen als eerste bij de boventon. Voor de wind brachten de Italianen niets extra’s en ook in het tweede aandewindse rak maakte Spithill’s tackduel niet het verschil. De Zuid-Afrikanen boekte hun tweede overwinning van het toernooi.
Paulo Cian, stuurman van Team Shosholoza, was met recht trots. “We verdienden dit resultaat. We hebben al eens een race weggegeven door in leidende positie dome fouten te maken. Vandaag leidden we vanaf het begin, legden de druk bij de Italianen, en bleven kalm en cool. Deze boot is competitief.”
Later die dag won Team Shosholoza ook van Team China, dat nog op nul punten staat en duidelijk snelheid en routine tekort komt.


Chris Dickson heeft reden om te lachen na het goede resultaat regen Luna Rossa, maar doet dat ook nu niet. (Foto: ACM 2007/Carlo Borlenghi )
Dickson blijft koel

‘s Middags zat Luna Rossa wederom in de hoek waar de klappen vallen. Dit keer was BMW Oracle te sterk. Schipper Chris Dickson buitte een tactisch voordeeltje uit dat de Amerikaanse Cup-uitdager op een krappe voorsprong van acht seconden zette bij de eerste bovenboeironding. Deze marge werd vijftien seconden bij de tweede ronding van de bovenboei. Luna Rossa deed er alles aan om die achterstand teniet te doen. Dickson hield het hoofd koel en klokte op de meet een verschil van zes seconden.
BMW Oracle’s voordekker Brad Webb hield tijdens de gestrekte draf op weg naar de finishlijn zijn adem in. “In dit spelletje lijkt een bootlengte soms wel honderd mijl, soms slechts centimeters. Dit keer was het het laatste.”

Last modified: 4 september 2007
Sluiten