Nieuws

Veertigste 24-Uurs over paar uur van start

Over een paar uur gaat de 40 ste editie van de 24-Uurs van start. Een wedstrijd op het Markermeer, IJsselmeer en Waddenzee waaraan elk jaar zo'n 800 boten meedoen. De boten starten in 16 verschillende plaatsen rondom het Marker- en IJsselmeer, maar komen morgenavond allemaal tussen zes en zeven 's avonds over twee finishlijnen bij Medemblik.

14:31

Over een paar uur gaat de 40 ste editie van de 24-Uurs van start. Een wedstrijd op het Markermeer, IJsselmeer en Waddenzee waaraan elk jaar zo’n 800 boten meedoen. De boten starten in 16 verschillende plaatsen rondom het Marker- en IJsselmeer, maar komen morgenavond allemaal tussen zes en zeven ‘s avonds over twee finishlijnen bij Medemblik.


Het doel is om in 24 uur zoveel mogelijk zeemijlen af te leggen. Stoppen, aanleggen, motor gebruik, bemanning wisselen of ankeren zijn ten strengste verboden. Vooraf is een aantal rakken bepaald. De boten mogen hetzelfde rak maximaal twee keer zeilen. Het is dus een ware puzzel om de beste rakken in de juiste volgorde te kiezen.


Aan de 24-Uurs doen kajuitzeiljachten, rond- en platbodems en multihulls mee. Er is een toer- en een wedstrijdklasse. Dit jaar zijn de zeilers via internet te volgen. Alle deelnemers kunnen een gratis mobiele telefoon aanvragen, die zij tijdens de race kunnen gebruiken om hun posities via SMS naar een 0900 nummer door te geven. Die worden vervolgens op de website www.kustzeilers.nl getoond. Zo kan het thuisfront precies zien welke boei u wanneer rondt en welk rak u daarna kiest. Ook voor uzelf is het een uitstekend middel om naderhand uw gevaren route nog eens te zien en de race dus te analyseren.


Ook nieuw dit jaar zijn de sponsormijlen. Deelnemers varen mijlen waar geld tegenover staat. Het verzamelde geld gaat naar de watersportaccommodaties van de gehandicaptenorganisatie NebasNsg. Zo wil het 24-Uurs organisatiecomité graag de bevordering van het zeilen met een beperking ondersteunen. De organisatie heeft alle deelnemers gevraagd om in hun directe omgeving sponsors te werven onder familie, vrienden, collega’s, en bedrijven. Die zullen per afgelegde mijl een bijdrage doen.

Last modified: 7 september 2006
Sluiten