Nieuws

Turbulente start tweede etappe Transat

De tweede etappe van de Transat 6,50 is vanmiddag van start gegaan. Ondanks de rustige weersomstandigheden was de start ronduit turbulent. Na het eerste startschot werden de boten teruggeroepen vanwege een valse start. Bij de tweede poging mochten de boten weg. Behalve de KLM – Flying Dutchman van Koen van Esch, die volgens het comité opnieuw te vroeg was en een rondje moest draaien. Getergd zette Van Esch daarna koers richting de bovenboei. Al snel zeilde hij weer voor in het veld. Van Esch is, na zijn materiaalpech in de eerste etappe, vastbesloten een goede tweede etappe neer te zetten

14:42

Jelmer Bouw kwam met zijn Van Uden Sailcenter ook in deze etappe weer goed uit de startblokken. Vlak voor de KLM – Flying Dutchman rondde hij de bovenboei. Een uur na de start bezette hij dezelfde plek waarmee hij de eerste etappe was geëindigd: de dertiende.

De derde Nederlander Lucas Schröder nam direct na de start contact op met het comité dat hij technische problemen had en dat hij terug naar de haven zou gaan om deze op te lossen. Gelukkig slaagde hij er enige minuten later in om de problemen op het water op te lossen, waarna ook hij koers kon zetten naar de bovenboei.

De Tsjech Krizek en de Pool Jaroslaw Kaczorowski misten de bovenboei en werden door het comité op de vingers getikt. Zij konden vervolgens rechtsomkeert maken om alsnog de boei te ronden en belandden daardoor achter in het veld.

De Sloveen Andraz Mihelin was opnieuw ongelukkig bij de start en had ook bij deze start een aanvaring. Dit keer niet met een toeschouwersboot, zoals in de eerste etappe. Deze keer kwam hij bepaald niet onzacht in aanraking met collega-zeiler David le Carrou. Met een behoorlijk gat in de romp moest hij terug naar de haven. Ook de Spanjaard Alex Pella keerde met problemen terug naar de haven.

De Zwitser Jacques Valente kwam een week geleden als laatste aan op Madeira door materiaalproblemen. Door gezondheidsproblemen kan hij niet van start gaan in de tweede etappe en moest hij de wedstrijd staken.

De zeilers krijgen de eerste nacht te maken met zeer lichte omstandigheden, waarbij ze hard zullen moeten werken voor elke mijl. Daarna zijn de Canarische Eilanden de volgende strategische mijlpaal. Kiezen de zeilers de kortste route ten westen van de eilandengroep? Of zoeken de zeilers meer wind tussen de eilanden?

Na de Canarische Eilanden koersen de zeilers met heersende windrichting mee naar de Kaapverdische Eilanden. Vervolgens gaat het richting Doldrums, die momenteel vrij breed zijn. Als de zeilers de lastige Doldrums achter zich hebben gelaten, zetten zij koers naar Salvador de Bahia. De verwachting is dat de eerste boten daar rond 25 oktober aan zullen komen.

Volg de race op www.transat650.org

Volg de Nederlanders op:

www.koenvanesch.nl

www.oceanchallenge.nl

www.jelmerbouw.nl

Karin van Esch-Hagedoorn

Last modified: 8 oktober 2007
Sluiten