Nieuws

Spirit of Canada over de kop

De Canadese deelnemer aan Around Alone Derek Hatfield kapseisde vrijdag vlak na de passage van Kaap Hoorn, aan boord van zijn Open 40 Spirit of Canada. 'De golven werden enorm, toen ik in de buurt van de Kaap kwam.' Luister naar zijn eigen woorden...

12:47

De Canadese deelnemer aan Around Alone Derek Hatfield kapseisde vrijdag vlak na de passage van Kaap Hoorn, aan boord van zijn Open 40 Spirit of Canada. ‘De golven werden enorm, toen ik in de buurt van de Kaap kwam.’


(Foto: Andreas Hanakamp / Marinepics)
Het weer verslechterde, toen Derek Hatfield als laatste Kaap Hoorn wilde ronden, op weg naar Salvador de Bahia. Hatfield hield al enkele dagen het naderende lagedrukgebied in de gaten, maar werd toch verrast door de windsnelheden die de depressie met zich meebracht. Eenmaal boven de 45 knopen kon Hatfield de stuurautomaat niet meer vertrouwen. ‘Door de enorm steile golven van 40 tot 50 voet van achteren en de vlagerige wind loefde de boot steeds op, waardoor we een aantal keren platsloegen.’


Na 24 uur sturen met maar een paar korte hazenslaapjes rust, kon hij de fatale golf duidelijk horen aankomen. ‘Ik had niet echt meer een besef van tijd’, vertelt Hatfield. ‘Ik was zo uitgeput dat ik nauwelijks kon nadenken. Maar toen ik die golf hoorde, wist ik dat ik in de problemen zat. Ik keek over mijn schouder. Hij was niet zo groot als sommige anderen, maar hij brak en maakte een bulderend geluid toen hij de boot naderde. We vielen letterlijk van de voorkant af, naar beneden. De boeg groef zich in, terwijl de kont werd opgetild en we sloegen over de kop.’ De boot landde ondersteboven, met de schipper aan zijn life-line gevangen onder de boot. ‘Tussen het klotsende en borrelende geluid van het water door hoorde ik de mast breken, waarna de boot zich weer richtte en ik na 15 seconden weer boven kwam.’


Toen Hatfield de kajuit in stapte, op zoek naar z’n telefoon, trof hij een grote chaos aan. Het inventaris was door de kajuit gevlogen en niets lag meer op zijn plaats. Alle instrumenten waren verwoest, maar z’n satelliettelefoon werkte nog. De swing kiel was losgekomen en zwabberde onder de boot heen en weer. De cabine stond vol rook, want het deksel van het motorluik was weggeslagen.


Na het kappen van de mast motorde hij naar Ushuaia, zo’n 60 mijl verderop. ‘Het gekke was dat de motor vóór het kapseizen liep, en toen we weer rechtop kwamen het nog steeds deed! Hij is pas uitgegaan toen we veilig waren aangemeerd in het Beagle Kanaal.’

Luister naar Hatfields eigen beschrijving van het ongeluk.
rtsp://video.aroundalone.com/aroundalone/pitchpole.rm

<i data-lazy-src=

Last modified: 4 september 2007
Sluiten