“Het is hard gegaan, knoepers-hard. Veel harder dan gepland”, vertelt mediaman Sander Pluijm vanaf de Team Delta Lloyd. Kochi komt veel sneller in zicht dan men van te voren dacht. Waarschijnlijk zal de vloot zaterdag 29 november al de Indiase havenstad aandoen. “Als het meezit in de Doldrums”, vervolgt Pluijm, “want er kan een hoop gebeuren in die gekke, windstille strook rond de evenaar.”
Het Nederlands-Ierse team vaart op circa 6 zeemijl afstand van de nummer drie, Ericsson 3. Ericsson 4 gaan aan de leiding met Bouwe Bekking op Telefonica Blue in de achtervolging, maar het grootste deel van de vloot ligt heel dicht bij elkaar. De komende dagen zal blijken welk team er het beste om kan gaan met de lastige omstandigheden in de Doldrums.
“Er komen veel veranderingen in windsterkte en daarmee even zoveel zeilwissels”, vertelt Pluijm. “En dat is aan boord van een VO70 een hels karwei. De handeling van de enorme zeilen neemt met de gehele crew van tien man toch snel zo’n 20 minuten in beslag. En als die grote Code-0 Spinnaker dan naar beneden is, ligt ie dus in het luik naar de kajuit. Alle ruim 500 vierkante meter parachutestof ligt dan in de boot, waarna het hele ding zo moet worden opgevouwen, dat ie de volgende keer weer keurig uitvouwt als ie gehesen wordt. 500 m2 -soms wel 2 of 3 keer per nacht – welkom in de Doldrums.”
Terwijl de vloot noordwaarts koerst neemt de temperatuur flink toe. “Op één dag na zijn we tijdens deze etappe constant drijfnat geworden bovendeks”, vertelt de Nieuw-Zeelandse wachtleider Ryan Houston. “Nu we richting het noorden varen, zijn we bovendeks nat van het zeewater en onderdeks nat van het zweet. Het is nu echt extreem heet op de boot.”
Gelukkig voor de crew van Team Delta Lloyd hoeven ze de ontberingen in deze tweede etappe van de Volvo Ocean Race niet lang meer te ondergaan. Naar alle verwachtingen zetten ze zaterdag voet op Indiase bodem voor een welverdiende rust van twee weken. De vloot vertrekt zaterdag 13 december weer richting Singapore.
Tekst: Diana Bogaards
Foto: Sander Pluijm
Last modified: 28 november 2008