Nieuws

Sky Sails zet de trend

Er werd al lang over gepraat en deze maand wordt het werkelijkheid. Het eerste vrachtschip met gigantische vlieger wordt in de vaart genomen. De Beluga SkySails is het zoveelste bewijs van een hernieuwd vertrouwen in zeilende vrachtvaart.

15:48

In het voorjaar werd in Frankrijk de bouw van twee gloednieuwe zeilende vrachtschepen aangekondigd. In oktober maakte het Nederlandse initiatief ‘Tres Hombres’ bekend een groot deel van de financiering voor hun project rond te hebben. Zij verbouwen hun 32 meter lange schoenerbrik op dit moment in Den Helder, om hem geschikt te maken voor zeilende handelsvaart. Ze verwachten het schip in de zomer in de vaart te nemen. En nu maakt het Duitse Beluga Shipping bekend dat de Beluga SkySails deze maand haar eerste tocht zal ondernemen.

 

‘Het vrachtvaren revolutionariseren’

De Beluga SkySails is een 10.000 ton vrachtschip, met een lengte van 312 meter. Het schip zal gedeeltelijk worden voortbewogen door een vlieger van 160 vierkante meter. Deze vlieger moet een brandstofbesparing opleveren van 10 – 15 procent.

“Dit is een serieuze poging om de bunkerkosten en emissiewaarden van vervuilende gassen te reduceren. De vlieger zal wanneer mogelijk worden gebruikt op deze reis en we zijn ervan overtuigd dat wij vrachtvaren op deze manier revolutionariseren,” aldus Christine Bornkessel, woordvoerster van Beluga Shipping.

Zij is ervan overtuigd dat het niet blijft bij besparingen van 15 procent. In de toekomst zal het systeem ook op grotere schepen kunnen worden toegepast. Met maximale vliegergroottes van 600 vierkante meter, zullen ook de grootste vrachtschepen gebruik kunnen maken van Sky Sails. Besparingen van 30 tot 35 procent zijn dan zeer wel mogelijk.

 

Brandstofbesparing en Emissiereductie

Vrachtvaart is ‘booming business’, nu veel producten ver van de afzetmarkt geproduceerd worden. Ongeveer honderdduizend vrachtschepen vervoeren 95 procent van de wereldhandel. Maar de brandstofkosten zijn de afgelopen twee jaar ongeveer verdubbeld, de prijs van een vat ruwe olie is onlangs door de historische 100 dollar grens gegaan. Het noopte de industrie om op zoek te gaan naar besparingsmogelijkheden en alternatieven voor conventionele brandstof. Sky Sails is het eerste initiatief dat ook daadwerkelijk in gebruik wordt genomen.

 

Naast het kostenbesparende effect van Sky Sails is er de reductie van uitstoot van schadelijke gassen. De wereldwijde vrachtvaart verbruikt ongeveer twee miljard vaten ruwe olie per jaar en stoot jaarlijks 800 miljoen ton CO2 uit. Dat is ongeveer vier procent van de totale wereldwijde uitstoot. Vrachtschepen stoten daarnaast meer zwaveldioxide uit dan alle auto’s en vrachtwagens samen.

 

Nieuwe Tijden?

Het lijkt erop dat er nieuwe tijden aanbreken voor de zeilende vrachtvaart. Alleen al in Europa zijn er dit jaar drie serieuze initiatieven en investeerders beginnen langzaam brood te zien in ‘schone’ vrachtvaart. Sky Sails is dan nog een vlieger aan een conventionele vrachtvaarder, maar de eerste echte zeilers lopen dit jaar van stapel. Er heerst nog veel scepsis over de levensvatbaarheid van deze ‘nieuwe’ industrie. Tegenstanders zeggen over het algemeen dat er in deze geautomatiseerde tijd geen ruimte is voor een ouderwets concept als zeilen met vracht. Er zijn twijfels over de kosten, het tijdschema en de betrouwbaarheid van de diensten. Maar, zoals Niels Stolberg, CEO van Beluga Shipping, zegt: “Je moet de moed hebben om iets nieuws uit te proberen.”

Last modified: 8 januari 2008
Sluiten