Advertentie

Nieuws

Saffier slaat nieuw hoofdstuk open met SL 46

Van dagzeiler naar toerwedstrijdjacht

17:00

(c) Laurens Morel

‘s Werelds grootste dagzeilexpert zet met de Saffier SL 46 een bijzonder en in het oog springend product op de markt. De nieuwe 46 is van buiten naar binnen ontworpen, met als uitgangspunt onder andere: een goed, snel en makkelijk zeilende boot.

Advertentie
(c) Laurens Morel

Dat het interieur een tweede rang kreeg toebedeeld, is vrijwel niet terug te zien. Het interieur is prachtig uitgevoerd en afgewerkt. Zowel de wanden als de plafondpanelen zijn bekleed met textiel of leer, waardoor het eenvoudig in een andere stijl of kleur kan worden uitgevoerd. De boot is voorzien van een eigenaarshut voorin en twee tweepersoonshutten achterin, een sanitaire ruimte met aparte douche, een volwaardige kombuis en een u-vormige salon met mooi uitgevoerde, uitschuifbare kajuittafel.

(c) Laurens Morel

Door de enorme kuip is het volledige interieur wat naar voren geschoven. Om voor een volwaardig tweepersoonsbed te kunnen maken, is het bed noodzakelijkerwijs hoger dan gebruikelijk. Naar wens kan er in de eigenaarshut in plaats van het was- en kastmeubel een toilet worden geplaatst.

(c) Laurens Morel

De kuip is enorm. De verplaatsbare bankjes op het achterdek vormen naar wens een loungebank, twee regulier bankjes, of zitplaats bij de stuurstand. Vanaf de stuurstand is de boot in je eentje te zeilen. De grootschoot is gemonteerd op een zogenoemde captive winch, die kan aantrekken en vieren en de grote zelfkerende fok staat met z’n schoot op een van de elektrische lieren bij de stuurstand. Een rolgiek is optioneel en alle furlers, ook die voor de code 0, kunnen elektrisch worden uitgevoerd, waardoor er nauwelijks iets meer met de hand hoeft te worden uitgevoerd.

(c) Laurens Morel

Gedurende het proces is de boot niet ontzettend veel veranderd, de kuipindeling een beetje, een grotere diepgang voor de wedstrijdkiel (van 2,60 naar 2,70 meter). De prijs is wel radicaal anders: de eerst gecommuniceerde vanaf prijs betrof 700.000 euro (incl. btw). Al bouwende is dat uitgekomen op een heel andere prijsklasse: 1,2 miljoen euro. Sales director Kay Heemskerk legt uit: “we hebben besloten veel meer opties standaard te maken, zoals de boegspriet en al het ankerbeslag en -gerei, een volledig Esthec dek, Elvström Epex zeilen en het B&G elektronicapakket, waaronder Nemesis displays en de plotter in de kuip.”

“Of je met de Saffier 24 of met de 46 gaat zeilen, dat maakt niet uit. Je bent even snel de haven uit en je hebt even snel gehesen – misschien dat het grotere zeiloppervlak iets langer kost om te hijsen – en je gaat met allebei heerlijk zeilen,” stelt directeur en gedeeld eigenaar Dennis Hennevanger. “Het verschil is dat je met de 24 weer terugkomt in dezelfde haven en dat je met de 46 een haven verder opzoekt.”

(c) Laurens Morel

Over de totstandkoming van de Saffier SL 46: ontwerp, bouw en resultaat, lees je meer nadat we met de boot hebben kunnen varen. Hennevanger: “Dan vragen ze wat voor emotie ik heb bij de boot, maar totdat we ermee hebben gevaren ken ik hem nog niet. Dean (Hennevanger, ontwerper en mede-eigenaar van de werf, red.) en ik gaan er eerst met z’n tweetjes mee varen. Dan kraken we de boot de eerste twee uur helemaal af en dan beginnen de ogen te glinsteren.”

Specificaties: lengte romp m, breedte m, diepgang m, waterverplaatsing ton, zeiloppervlak m2, vanafprijs 1,2 miljoen euro (incl. 21% btw).

Wegens een technische storing kunnen wij de video die hoort bij de vaartest nog niet online zetten. Wij zijn er druk mee bezig om dit zo snel mogelijk te verhelpen.

Zeilen 06/2025

Wil je de rest van dit verhaal lezen? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.

Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.

Advertentie
Last modified: 27 May 2025
Sluiten