Nieuws

Roerschade voor Orange II

Een aanvaring met een orka heeft roerschade voor de maxicat Orange II opgeleverd. Schipper Bruno Peyron heeft besloten in de komende dagen de boot stil te leggen, zodra de zeegang en de wind dat toelaten. Een duiker zal dan het bakboordroer inspecteren.

09:20

Een aanvaring met een orka heeft roerschade voor de maxicat Orange II opgeleverd. Schipper Bruno Peyron heeft besloten in de komende dagen de boot stil te leggen, zodra de zeegang en de wind dat toelaten. Een duiker zal dan het bakboordroer inspecteren.


Vor zover Peyron het kan beoordelen delamineert het roer plaatselijk, maar het lijkt alleen de koolstof buitenhuid te zijn. Volgens Yann Penfornis, ontwerper van de Orange II, is het vooralsnog geen groot probleem. Wel moet voorkomen worden dat de tweede koolstof laag gaat delamineren.
De Orange-bemanning heeft twee opties: een noodreparatie onder water uitvoeren. Daarvoor is speciaal hars aan boord. Of het roer demonteren, aan dek repareren en terugplaatsen. Schipper Bruno Peyron geeft vanzelfsprekend de voorkeur aan repareren onder water.


Ondertussen zeilt de <I>Orange II<I> met een gemiddelde snelheid van 25 knoop over stuurboord verder. Op deze koers wordt het bakboordroer ontzien en komen de meeste krachten op het stuurboordroer en –zwaard.



De Orange II heeft een voorsprong van 8,5 dagen (ruim 3900 mijl) op het schema van Steve Fossett’s Cheyenne. Bruno Peyron daarover: “We zullen zeker nu langzamer gaan, al lopen we nog steeds goed. De boot is afgezien van dat roer nog volkomen in tact. Dit roerprobleem zal ons niet tegenhouden; daar is meer voor nodig. In 1993 raakten we twee walvissen en een verbrijzeld zwaard weerhield ons er toen niet van de Jules Verne Trofee te veroveren.”
Over zijn bemanning zegt de schipper: “We voelen ons allemaal goed, al zijn we wel hondsmoe. We hebben onafgebroken gewerkt sinds Kaap Hoorn.”


Afgelopen vrijdag, 25 februari, passeerde de Orange II Kaap Hoorn, om 23.32 GMT. Dat was 32 dagen, 13 uur en 29 minuten na de start bij het Franse Ouessant. Een recordtijd. Steve Fossett deed er vorig jaar ruim 39 dagen over.
 
Feiten en cijfers op maandag 28 februari
Dagen op zee: 36
Positie: 38°34.44’Z-47°01.60’W
Gemiddelde snelheid: 27.4 knoop
Snelheid in de laatste 24 uur: 22.6 knoop
Afgelegde afstand in 24 uur: 543 mijl
Snelheid sinds de start : 23.9 knoop
Afgelegde afstand: 20.102 mijl
Resterende afstand: 5806.90 mijl
Voorsprong op vorige records op dag 35 :
Jules Verne Record* (Olivier de Kersuason): +3975 mijl
Abosluut record** (Steve Fossett): +2854 mijl


* De Jules Verne Trofee is sinds 29 april 2004 in bezit van Olivier de Kersauson en zijn bemanning. Zij zeilde met de trimaran Geronimo rond in 63 dagen, 13 uur, 59 minuten.
** Het absolute record is sinds 5 april 2004 in handen van Steve Fossett, die met zijn Cheyenne (ex-Playstation) rondging in 58 dagen, 9 uur, 32 minuten.


Het schema van de Orange II is tot dusver indrukwekkend. De volgende tussentijdse toptijden werden gevestigd:


Ouessant – Kaap de Goede Hoop: 14 dagen, 8 uur, 19 minuten.
Evenaar – Kaap de Goede Hoop: 7 dagen, 5 uur, 22 minuten.
Kaap de Goede Hoop- Kaap Leeuwin: 7 dagen, 5 uur, 35 minuten.
Ouessant-Kaap Leeuwin: 21 dagen, 13 uur, 54 minuten.
Evenaar – Kaap Leeuwin: 14 dagen, 11 uur.
Kaap Leeuwin – Kaap Hoorn: 10 dagen, 23 uur, 35 minuten.
Tasmanië –Kaap Hoorn: 8 dagen, 18 uur, 6 minuten.
Ouessant-Kaap Hoorn: 32 dagen, 13 uur,  29 minuten

Last modified: 7 september 2006
Sluiten