Nieuws

Reddingboot kapseist, zeilers in problemen

Vanuit het noorden van het land bereiken ons steeds meer berichten over de gevolgen van de noordwester storm die afgelopen nacht en vandaag de noordelijke kusten teisterde. Vooral op het oostelijk Wad waaide het flink. Inmiddels is de wind aan het afnemen. Een opsomming van gebeurtenissen.

16:11

Vanuit het noorden van het land bereiken ons steeds meer berichten over de gevolgen van de noordwester storm die afgelopen nacht en vandaag de noordelijke kusten teisterde. Vooral op het oostelijk Wad waaide het flink. Inmiddels is de wind aan het afnemen. Een opsomming van gebeurtenissen.


In Muiderberg bracht de storm voor de een drama, voor de ander was het juist een uitgelezen mogelijkheid om te surfen. (Foto: Mendel Stecher)
Slag in de Rondte

De deelnemers aan de zeilrace Slag in de Rondte hebben het vannacht op de Waddenzee behoorlijk voor de kiezen gekregen. Veel van de deelnemende platbodems liepen schade op. De een verloor de mast, de ander een zwaard, sommige bleven niet achter hun anker liggen of spoelde onhoudbaar van de steiger op de dijk. Op de website van het evenement (www.lizier.net) wordt gemeld dat er zich geen persoonlijke ongelukken hebben voorgedaan.


Schiermonnikoog
De reddingsmaatschappij op Schiermonnikoog heeft een drukke nacht achter de rug. Nog steeds zijn ze bezig met de gevolgen van de storm van vannacht. Volgens de voorlichter stonden er door de ongunstige ligging van de havenmond golven van 3,5 meter in de haven. Enkele jachten konden dat geweld niet aan en zonken of sloegen op drift. Een deel van het in aanbouw zijnde havenkantoor spoelde naar zee. Het is vanmiddag weer gelokaliseerd.


Lauwersoog
In Lauwersoog liep de visafslag onder water. De politie zag het hoge water aankomen en wekte slapende vrachtwagenchauffeurs. Die konden een hogere plek opzoeken. Elders dreven een aantal auto’s rond die op het haventerrein geparkeerd stonden. De peilschaal bij de sluis van Lauwersoog gaat tot +4 meter boven NAP, maar vanochtend bereikte het water een stand van 4,5 meter boven NAP.


Anna Margaretha (Foto: KNRM)
Reddingboot Ameland kapseist
Onderweg naar een schip in nood ten noorden van de waddeneilanden is de Amelander reddingboot Anna Margaretha in de zware zee een aantal keren gekapseisd zes mijl ten noorden van Rottumerplaat.


Na lange tijd van onzekerheid over het lot van de boot en de bemanning kan nu met zekerheid worden gesteld dat de bemanning, op enkele lichte verwondingen na, het goed maakt. De weersomstandigheden ten tijde van de actie waren extreem. Windkracht 10 met een golfhoogte van 12 meter.


De reddingboot van Ameland werd om kwart over vier ‘s nachts gealarmeerd voor het vrachtschip Cementina, die roerproblemen had en begeleiding wenste. Terwijl de reddingboot bij de vrachtvaarder lag is zij door een zware breker gegrepen en gekapseisd. Dit is door de Cementina gemeld aan het Kustwachtcentrum. Maar tegelijkertijd verloor het kustwachtcentrum het contact met de reddingboot en verdween de Anna Margaretha van radarschermen en het AIS (Automated Information System) scherm. De positie op dat moment lag ongeveer zes mijl ten noorden van Rottumerplaat.
Door het Redding Coördinatiecentrum Bremen werden direct twee Duitse helikopters gealarmeerd terwijl het Kustwachtcentrum Den Helder de Nederlandse Offshore SAR helikopter inzette.


Lange tijd bleef er grote onzekerheid bestaan over het lot van de reddingboot en haar bemanning. Pas om 10.20 uur werd door een helikopter bevestigd dat de reddingboot varende was gesignaleerd ten noorden van Schiermonnikoog. Vanuit de helikopter was contact geweest met de bemanning. Eén van de vier opvarenden is door de helikopter meegenomen om een snijwond in het gezicht te laten hechten. De overige bemanningsleden maakten het goed en zagen kans om de reddingboot behouden binnen te brengen in Lauwersoog.
De reddingboot Anna Margaretha behoort tot de grootste reddingboten van de KNRM. De 19 meter lange reddingboot is zelfrichtend, heeft een topsnelheid van 33 knopen en een actieradius van 16 uur volle kracht. Deze reddingbootklasse is onder alle weersomstandigheden inzetbaar.


Saillant detail: vandaag zou een soortgelijke nieuwe reddingboot van deze klasse in Hindeloopen een zogenaamde kapseisproef ondergaan. Vanwege de weersomstandigheden is deze proef niet doorgegaan. Dat de zelfrichtende kwaliteit van de reddingboot levensreddend kan zijn is vandaag in de praktijk bewezen.

Last modified: 4 september 2007
Sluiten