Nieuws

Radicaal nieuw concept: de hoepelkiel

Het Britse bedrijf HMT Marine heft een nieuw radicaal kielconcept ontwikkeld. Ze noemen het de loop keel. Het bedrijf claimt extra oprichtend vermogen, verhoogde efficiëntie van de kiel, minder diepgang, meer weerstand tegen een broach en een grotere zeewaardigheid. En dat allemaal door naar elkaar buigende kimkielen die een ballastbulb ondersteunen.

16:46

(Foto: www.hmtmarine.com)
Het Britse bedrijf HMT Marine heft een nieuw radicaal kielconcept ontwikkeld. Ze noemen het de
loop keel. Het bedrijf claimt extra oprichtend vermogen, verhoogde efficiëntie van de kiel, minder diepgang, meer weerstand tegen een broach en een grotere zeewaardigheid. En dat allemaal door naar elkaar buigende kimkielen die een ballastbulb ondersteunen.


Zo ontstaat een ‘hoepel’ die min of meer tot een driehoek is afgerond. Als de boot rechtop vaart, is de hoepel geheel onder water. De profilering van de hoepelwand zorgt voor permanente circulatie rond de kielen. Als de boot helt, komt een deel van de hoepel boven water. De circulatie rond de profielen produceert bij een varende boot een vortex (werveling) die een overdruk binnen de cirkel doet ontstaan. Die overdruk zorgt voor een stijging van het waterniveau in het gedeelte van de hoepel dat bovenwater zit. Het verhoogde waterniveau vormt als een dynamische ‘waterballast’ een extra kracht die de helling van de boot tegenwerkt.


Lift
De kiel wijst sterk naar achteren. Als de boot uit het roer dreigt te lopen, wil het achterschip omhoogkomen en naar lij draaien. Deze plotselinge beweging wordt door de overdruk die de kiel produceert, tegengewerkt.
De belangrijkste functie van een kiel is het beperken van de drift. De meeste zeilers zijn zich ervan bewust dat een smalle diepstekende kiel de meeste lift produceert en dus aan de wind de beste prestaties levert. Evenals bij de tandemkiel, wordt de lift bij de hoepelkiel geleverd door twee, smalle kielen, zij het dat ze hier naast en niet achter elkaar staan. Deze configuratie schijnt ten opzichte van een even diepstekende vinkiel een grotere lift te produceren.

Deze animatie laat zien hoe de hoepelkiel werkt. http://www.hmtmarine.com/keel/benefits/angle.php


Sterker
Een dunne vinkiel hangt met een smalle kielbasis aan de romp. Het gewicht van de bulb hangt bij de hoepelkiel aan twee kielen die om en nabij de waterlijn zijn bevestigd. Dat levert een sterkere constructie op.


De hoepelkiel is in de sleeptank van de Wolfson Unit in Gosport uitgebreid getest. Volgens de site van de werf www.hmtmarine.com kunt u uw kiel probleemloos door een hoepelkiel vervangen. Waar wacht u op? Voor specifieke informatie kunt u mailen naar info@howes-macnaghten.com.

Last modified: 4 september 2007
Sluiten