Record niet verbroken
De matige wind van 9 knopen was de voornaamste reden dat de boten er op de terugreis lang over deden. De boten zijn vrijdagochtend om 10.30 uur Britse tijd vertrokken vanuit Engeland dus spreken we over een overtocht van ruim 29 uur voor de eerste finish, 11 uur langer dan het record dat de VO70 Mean Machine van Peter de Ridder vorig jaar heeft neergezet.
Stroming
Een sterke stroming bij vertrek voor de kust van Engeland zorgde voor de nodige problemen. De Checkmate van Peter de Ridder kwam in aanvaring met een Britse boot en kon daardoor niet doorvaren. Piet Vroon van de Formidable kwam vast te zitten met de boei van de startlijn doordat deze was verschoven door de stroming. Ook voor hem was de race een verloren zaak.
Hans Horrevoets Trophy
Getipt voor de Hans Horrevoets Trophy is het studententeam vanUden TUDelft VanOord op de Mumm30. De gemiddelde leeftijd ligt op 23.5 jaar en ze hebben beide overtochten goed gepresteerd. Zij wonnen de IRC-1 klasse van de Vuurschepenrace en eindigden op de vierde plaats in hun klasse. Daarmee waren ze het beste studententeam.
Overall winnaar
Overall winnaar in de IRC en ORC is de Pinta-M met schipper Atse Blei geworden. Hij was de beste in de IRC3 en ORC3. Het plan ligt er nu om mee te varen met de prestigieuze Sydney-Hobart race.
9 t/m 12 mei zullen in het teken staan van de baanwedstrijden voor de kust van Scheveningen.
Heeft u tips, informatie of foto’s? Mail het ons naar nieuws@zeilen.nl!
Tekst: P. Koelewijn
Foto: ABN Amro North Sea Regatta, Diana Boogaards