Hij debuteerde aan boord van Team Russia, dat zich na de finish in Singapore wegens geldgebrek terugtrok uit de oceaanrace. Buiten dat Costello een goede zeiler is, is hij tevens een ervaren zeilmaker. Dat is een waardevolle specialiteit, aangezien er in Rio de Janeiro/Brazilië zeven nieuwe zeilen klaarliggen. Ondertussen werkte het Italiaanse bedrijf Eligio Re Fraschini hard door. De eerste huid van het carbon boegdeel is gelamineerd en gisteren begonnen ze aan de sandwichkern.
Costello leerde op zevenjarige leeftijd zeilen en volgde later het Koninklijke Nieuw-Zeelandse jeugdprogramma voor jachten. De getalenteerde Kiwi nam deel aan races als de Sydney to Hobart (tweemaal), Transpac 52, Gotland Runt, Bay of Islands Race Week, Hamilton Island Race Week end Double handed Round North Island Race. Hij werkte en zeilde drie jaar lang op maxi boten. In oktober 2008 begon hij als trimmer/stuurman van Team Russia aan zijn eerste Volvo Ocean Race. Costello over zijn terugkeer naar ‘Life at the Extreme’: “Het is geweldig om opnieuw mee te doen en af te maken waaraan ik in Alicante begon. Het is ontzettend jammer dat Team Russia zich moest terugtrekken, maar ik ben blij dat ik de kans krijg om deel uit te maken van Team Delta Lloyd.” De voorbereiding op deze uitdaging is geen probleem voor Costello: “Het is belangrijk om fit te blijven en hopelijk helpt de opgedane ervaring met de Russen mee om er klaar voor te zijn.”
Schipper Roberto Bermúdez de Castro (ESP) verheugt zich over de komst van Costella: “Met Ben halen we weer een bemanningslid onder de dertig jaar, een goede zeiler en een ervaren zeilmaker aan boord. Die hulp kunnen we wel gebruiken met de zeven nieuwe zeilen in Rio. Bovendien is hij al op de Volvo Ocean Race gericht, gezien zijn eerdere deelname met de Russen. Ik weet dus honderd procent zeker dat hij goed in de groep past.” Volgens Bermúdez de Castro zijn het momenteel drukke tijden op de wal: “Er is zoveel te doen. Ik moet nu bijna harder werken dan op de boot. Er is veel e-mailverkeer, wat ook goed is voor de teambuilding. Ik ben blij met de bemanning. Iedereen heeft er zin in en ze pushen behoorlijk. Dat is belangrijk, want in Rio willen we sterk terugkomen.”
Bice op dreef
Vorige week kondigde Team Delta Lloyd al Nick Bice (AUS) aan als aanwinst voor de campagne. Coach Maurice Paardenkooper betitelt hem zelfs als één van ‘s werelds beste bootmanagers. Professioneel als hij is, ging Bice direct aan de slag: “Vanuit theoretisch oogpunt lig ik op schema met mijn voorbereiding op de zesde etappe. Zodra de boot in Rio aankomt, zal ik behoorlijk wat tijd besteden om alle systemen en hydrauliek vanuit een praktisch oogpunt te bekijken. De techniek was erg vergelijkbaar met die aan boord van de ABN AMRO 2, dus het kan nooit zo moeilijk zijn als omschakelen naar iets geheel nieuws.” Bice kan niet wachten tot de start in Rio: “Het is echt heel erg leuk om terug te keren in de Volvo Ocean Race. Natuurlijk heb ik de race tot dusver nauwlettend gevolgd, met enige jaloezie moet ik toegeven. Om dan halverwege in te stappen, is super gaaf. Chuny heeft goed werk geleverd met het samenstellen van een fantastisch team. Na de reparaties en met het nieuwe tuig en de mast, moeten we in Rio weer een snelle boot hebben. Iedereen weet hoe hard deze 70-voeter in de laatste editie ging. Dat te samen met de huidige bemanning geloof ik dat we prima kunnen presteren in de tweede helft van deze VOR. Ik heb bovendien nog wel wat af te maken, want in 2006 miste ik de etappe vanuit Rio wegens een gebroken hand.”
Ed O’Connor (IRL) en Martin Watts (GBR) zullen in Rio niet terugkeren als bemanningslid. De zeilers waren vanaf de eerste minuut bij de campagne betrokken. Ze ontvingen beiden de Seamanship Award voor de vindingrijke reparaties tijdens het racen. O’Connor gaat verder in de walploeg.
Bron: Team Delta Lloyd
Last modified: 26 februari 2009