Deze zomer verschijnt in de bioscopen de thriller Godspeed. Een film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal van zes vrienden, die met hun luxe zeiljacht op open zee in de problemen raken. Een hoofdrol is weggelegd voor de Nederlandse boot Annagine, een Bestevaer 76S.
Het zeiljacht dat diende als decor voor het verhaal en de film is van Nederlandse makelij. De Bestevaer 76S Annagine werd voor de film omgedoopt tot Godspeed. De Annagine is een aluminium custom gebouwde boot van ruim 23 meter lang, gebouwd door de Friese werf K&M Yachtbuilders uit Makkum en ontworpen door Gerard Dijkstra & Partners.
De Engelstalige film werd geproduceerd door een Duitse filmmaatschappij en zal wereldwijd te zien zijn. De opnames vonden plaats op Malta en duurden van juli tot september 2005. De Mediterrane Film Studio’s werden gekozen om de aanwezigheid van grote watertanks op een heuvel met uitzicht op zee.
Voor het eerst werd er een echt schip gebruikt in de filmstudio op Malta. Eerder werden altijd delen van een schip nagebouwd. Het was dan ook een hele klus om de Annagine, met een gewicht van circa 40 ton, over enkele kilometers te vervoeren en in de tank te krijgen. Voor het transport werd een dieplader speciaal aangepast. De kiel moest zo laag mogelijk boven het wegdek blijven om het geheel zo stabiel en laag mogelijk te houden. Uiteraard werd de 29 meter hoge mast er afgehaald. De dieplader moest een steile heuvel over en een paar moeilijke haarspeldbochten nemen. Elektriciteitsleidingen werden verwijderd en het verkeer stilgelegd. Een ervaren tuiger en een technicus van K&M Yachtbuilders uit Makkum vlogen naar Malta om de Italiaanse crew te helpen met deze operatie. Technicus Sake: “Het was een risicovolle operatie, de verzekeraar was ter plekke aanwezig en wist tot op het laatste moment niet of hij het transport wel wilde verzekeren”.
De film gaat deze zomer in première, maar om alvast een idee te krijgen, het verhaal gaat als volgt: Een stel jonge vrienden zeilt op zee, ver verwijderd van de kust van Mexico. Tijdens een windstilte zoeken ze verkoeling in het water en springen één voor één van boord. Ze vergeten echter de zwemtrap uit te klappen. Weer aan boord komen lukt niet meer, het gangboord van de Bestevaer ligt 1,6 meter boven de waterlijn. Tot overmaat van ramp laten ze, zonder erbij stil te staan, een baby helemaal alleen in het schip achter…