Nieuws

Movistar valt terug, ABN AMRO ONE gaat vooruit

De tactiek die Bouwe Bekkings movistar naar het oosten bracht, in plaats van naar het zuidoosten, heeft hem de leiding in de wedstrijd gekost. Beide bankboten en ook de piratenboot schoven ten zuiden voorbij aan de Spaanse deelnemer. Maar Bekking maakt zich meer zorgen om zijn kantelkiel, nu een ander Farr-ontwerp, Ericsson, daar problemen van ondervindt. "De jongens aan dek zitten er niet zo mee, maar dat is nu net het verschil tussen bemannen en schipperen."

14:47

De tactiek die Bouwe Bekkings movistar naar het oosten bracht, in plaats van naar het zuidoosten, heeft hem de leiding in de wedstrijd gekost. Beide bankboten en ook de piratenboot schoven ten zuiden voorbij aan de Spaanse deelnemer. Maar Bekking maakt zich meer zorgen om zijn kantelkiel, nu een ander Farr-ontwerp, Ericsson, daar problemen van ondervindt. “De jongens aan dek zitten er niet zo mee, maar dat is nu net het verschil tussen bemannen en schipperen.”


Als je net movistar hebt ingehaald en aan de leiding vaart, mag je best van blijdschap een gekke bek trekken. (Foto: Team ABN AMRO)
ABN AMRO ONE-schipper Mike Sanderson laat weten: “De wind is toegenomen tot 28 knoop en onze prioriteit is nu om alles heel te houden, aangezien we met ruime wind snelheden van 27 knoop halen. We zeilen conservatief. Je kunt wel gaan pushen en iets breken, maar voor hetzelfde geld vaar je dan over een paar dagen in weinig wind en vraag je je af of het allemaal wel nodig was.”


Bouwe Bekking zegt al daags na de start te weten dat de vloot hem in zou lopen en de meer dan vijftig mijl voorsprong teniet zou doen. Een depressie, die zich ten westen van de vloot ontwikkelde, verplaatste zich snel oostwaarts. Zijn gok om na de start niet zuid (op weg naar de depressiebaan) maar juist oost (in de richting van het waypoint) te maken, pakte daarmee verkeerd uit. Hij heeft zich er bij neergelegd en maakt zich nu meer zorgen over zijn kantelkiel, met het uitvallen van Ericsson en zijn eigen opgave in de eerste etappe nog vers in het geheugen. “We hebben onze hydraulische cilinders gecheckt. We gebruiken een iets ander systeem dan zij, dus ik denk dat het wel goed zit. De jongens aan dek zitten er niet zo mee, maar dat is nu net het verschil tussen bemannen en schipperen.”


De gehavende Zweedse boot is nog onderweg naar Kaapstad. Brasil1, dat problemen kent door een delaminerend dek, kwam gistermiddag aan in Port Elizabeth. Beide zullen per vrachtschip vervoerd worden naar het Australische Melbourne.


De stand in de wedstrijd en de afstand tot de leidende boot, vier dagen na de start:
1. ABN AMRO ONE
2. Pirates of the Caribbean / 12 mijl
3. ABN AMRO TWO / 31
4. movistar / 75
5. ING Real Estate Brunel / 235
6. Brasil 1 / 531
7. Ericsson Racing Team / 552

Last modified: 4 september 2007
Sluiten