Nieuws

Medische hulp van medezeilers tijdens ARC

Tijdens de Atlantic Rally for Cruisers is het Britse bemanningslid Ron Parker op de Oyster 53 Tallulah of Falmouth gewond geraakt. Het jacht rolde stevig in de Atlantische deining, waardoor het deksel van de vriezer onverwacht dichtviel en Parkers vinger brak en een gapende wond achterliet. Dit gebeurde met nog ongeveer elf dagen te gaan naar de finish bij St. Lucia in de Cariben.

11:50

Tijdens de Atlantic Rally for Cruisers is het Britse bemanningslid Ron Parker op de Oyster 53 Tallulah of Falmouth gewond geraakt. Het jacht rolde stevig in de Atlantische deining, waardoor het deksel van de vriezer onverwacht dichtviel en Parkers vinger brak en een gapende wond achterliet. Dit gebeurde met nog ongeveer elf dagen te gaan naar de finish bij St. Lucia in de Cariben.


De gewonde werd aan boord behandeld, met hulp op afstand van een internationale nautische medische post in Rome. Gevreesd werd echter dat Parker zijn vinger zou moeten missen als de wond niet direct gehecht en schoongemaakt zou kunnen worden. Via het ARC radionet werd contact gezocht met de organisatie en zeilers in de buurt gevraagd om hulp. Een Italiaans jacht gaf steriele verbandgazen en extra pijnstillers over. Een Duitse Hallberg Rassy 53 met een chirurg en verpleegkundige aan boord kwam de Britten eveneens te hulp. Het medische team zwom met een mobiele steriele operatie-unit naar de Tallulah of Falmouth en wist de vinger te zetten en de wond te behandelen. Hierdoor is de kans op infecties aanzienlijk verkleind. Bij aankomst in St. Lucia zal de chirurg de hechtingen weer uit de vinger halen. Volgens de organisatie bewijst dit incident weer dat gezamenlijk oversteken voordelen heeft.


Op 3 december kwam de eerste ARC-boot uit de wedstrijddivisie over de finishlijn. De Leopard of London finishte na 11 dagen en 21 uur. Hiermee is niet het record van vorig jaar (11 dagen, 13 uur) gebroken. Het eerste jacht uit de toerklasse kwam gisteren, 5 december, aan in St. Lucia. De Franse 76-voeter Serenité heeft wel enige tijd moeten motoren bij gebrek aan wind.

Last modified: 7 september 2006
Sluiten