Nieuws

Maximus hoopt op wind tijdens Syd-Hob

Op tweede kerstdag, of boxing day, start traditiegetrouw de Syd-Hob, of Rolex Sydney Hobart Yacht Race. De race van het Australische continent naar het eiland Tasmanië geldt als een van de ruwste buitengaatse races ter wereld. Dit jaar doen zeker zes boten mee voor line honours.

16:13

Maximus tijdens de Fastnet Race van vorig jaar. (Foto: ROLEX/Carlo Borlenghi)
Op tweede kerstdag, of boxing day, start traditiegetrouw de Syd-Hob, of Rolex Sydney Hobart Yacht Race. De race van het Australische continent naar het eiland Tasmanië geldt als een van de ruwste buitengaatse races ter wereld. Dit jaar doen zeker zes boten mee voor line honours.


Deze week arriveerde Ludde Ingvall met zijn 27 meter lange racer in de haven van Sydney. Twee jaar geleden won hij de race met zijn door Simonis Voogd ontworpen boot, die toen nog Nicorette heette. Zijn sponsor zegde het contract op en Ingvall bedacht iets anders. Eerder dit jaar werd bij hem suikerziekte vastgesteld. Reden voor Ingvall om zijn boot nu Diabetis te dopen.


Snelste tijd
Onder de tachtig ingeschreven boten is een groep van zeker zes die meedoet om de snelste tijd. De 80-voeter Diabetis (voormalig Nicorette), favoriet Wild Oats XI (98 voet en winnaar van vorig jaar), Grant Wharrington’s Skandia (eveneens 98 voet, winnaar in 2003), Volvo Open 70 Ichi Ban (de voormalige Brunel), Maximus (ook al 98 voet, line honours in de laatste Fastnet Race) en Mike Sandersons VO70 ABN AMRO (winnaar van de laatste Volvo Ocean Race).


Na een seizoen racen in licht weer op het noordelijk halfrond ziet Maximus’ eigenaar Charles Brown uit naar een pittige Syd-Hob om te laten zien waar zijn door Greg Elliott ontworpen monster toe in staat is. Brown: “We hebben het afgelopen jaar veel geleerd over zeilen in maximaal 10 knoop wind. Maar dit is een oceaanracer, geen ‘rond-de-boeien-boot’.” Vergeleken met de andere maxi’s heeft deze kantelkieler meer stabiliteit, is zwaarder en heeft een lager zeilplan. In licht weer is Maximus daarom niet erg snel. Net als bijvoorbeeld ABN AMRO komt Maximus het best tot zijn recht bij halfwindse koersen, als de lichtere boten gas terug moeten nemen.


Brown hoopt op pittige omstandigheden met in ieder geval redelijk wat wind. Maar Brown maakt daarbij een opmerking. “Dan wordt het belangrijk om goed met golven om te gaan. Als je hard op een golf klapt, kan er gemakkelijk iets breken. We hebben een 40 meter hoge mast met PBO-verstaging. Een klap op een golf genereert enorme schokbelasting op het tuig.”


Of Browns wens op pittig weer uitkomt, lijkt onwaarschijnlijk. De langetermijnverwachting duidt op een lichtweerstart. De Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2006 begint op 26 december om 13:00 lokale tijd.


De snelste tijden van het afgelopen decennium:
1996 Morning Glory, Hasso Plattner, 2:14:07:10
1997 Brindabella, George Snow, 2:23:37:12
1998 Sayonara, Larry Ellison, 2:19:03:32
1999 Nokia, Stefan Myralf/Michael Spies, 1:19:48:02
2000 Nicorette, Ludde Ingvall, 2:14:02:09
2001 Assa Abloy, Neil McDonald, 2:20:46:43
2002 Alfa Romeo, Neville Crichton, 2:04:58:52
2003 Skandia, Grant Wharington, 2:15:14:06
2004 Nicorette, Ludde Ingvall, 2.16:00.04
2005 Wild Oats XI, Bob Oatley, 1:18:40:10*


*parcoursrecord

Last modified: 4 september 2007
Sluiten