Nieuws

KNRM haalt oude reddingboten van stal

De KNRM heeft twee oude reddingboten gestationeerd in Den Helder en op Urk. De oude reddingboten kunnen de winterse omstandigheden beter aan dan het huidige materiaal.

18:21

De reddingboot van Den Helder Joke Dijkstra en Kapiteins Hazewinkel van Urk krijgen versterking. De moderne waterjetaandrijving van beide snelle boten is niet geschikt voor ijsgang. Reddingboten Tjerck Hiddes en Javazee, die normaliter in Reddingsmuseum Dorus Rijkers liggen zijn uitgerust met een reguliere schroef.

Verstopt

Hans van der Molen van de KNRM ligt de keuze toe: “Een waterjet bestaat uit een buis met een schroef erin. De schroef zuigt water aan en spuit dat met grote kracht uit de buis, waardoor de boot vooruit gaat. Als de schroef geen water, maar papperig ijs aanzuigt, raakt de buis direct verstopt en kom je niet meer vooruit. Een normale schroef heeft alle ruimte om te draaien en raakt niet verstopt.”

Koelwater

De koelwaterinlaat van de waterjetmotoren zit in de buis en raakt dus ook verstopt. Om dat te voorkomen is een alternatieve inlaat ontwikkeld. “Na de olieramp van 1993 met tanker Braer op de Shetlandeilanden was er een alternatief nodig. De koelwaterinlaat van de reddingboten zoog olie aan, waarna de motor ermee stopte. Om dat te omzeilen is er een diepstekende inlaatpijp ontwikkeld, die water aanzuigt op 50 centimeter of eventueel op anderhalve meter diepte. Tjerck Hiddes en Javazee hebben een intern koelwatersysteem.”

Af en toe zullen de oude reddingboten ook worden gebruikt als ijsbreker. Van der Molen: “Niet bij konvooien, maar bijvoorbeeld als de veerboot er net niet door kan.” De boten komen overigens niet ongeschonden uit de strijd. “De schroefbladen worden krom van al het ijs dat ze raken. Na de winter worden ze kosteloos gerepareerd door Van Voorden Reparatie. Daar zijn we heel blij mee.”

Weinig oproepen

Het ontwikkelen van een nieuwe boot die ook de ijsgang aan zou kunnen is volgens Van der Molen niet nodig en bovendien duur. “In de winter zijn er nauwelijks watersporters op het water en nieuwere reddingboten zijn in 99 van de 100 gevallen beter dan de oude. Gebruik van de oude boten tijdens ijsgang is een adequate oplossing.” (MvS)

Foto: KNRM

Last modified: 6 december 2011
Sluiten