Advertentie

Nieuws

‘Je kunt op het water geen seconde laten liggen’

Van een trampolinebed naar het podium: dromen in stapjes

16:30

Start Channel Race - RORC Admiral’c Cup 2025 Cowes Beeld: James Tomlinson

Nederland neemt deel aan de Admiral’s Cup – met een team vol jong talent dat zich moet meten met de wereldtop. Mainsail trimmer Wijbren vertelt hoe het er écht aan toegaat.

Advertentie

Voor het eerst sinds 2003 keert de legendarische Admiral’s Cup terug. Dit officieuze wereldkampioenschap offshore racen werd ooit bevaren door iconen als Drum, Rán en Ragamuffin, en stond jarenlang symbool voor topniveau, taaiheid en tactisch vernuft. In 2025 is het evenement terug – én Nederland doet mee.

De formule is vernieuwd, maar het prestige is gebleven. Veertien landen vaardigen elk twee boten af: één in de grote klasse en één in de kleinere. Voor Nederland is dat het Dutch Offshore Sailing Team (DOST), bestaande uit de ervaren Baraka GP (Ker 43) en het jeugdteam van het Rotterdam Offshore Sailing Team (ROST), met de Ker 46 Van Uden. Het is een unieke combinatie: het enige landenteam waarbij jonge zeilers worden klaargestoomd via een meerjarig opleidingstraject.

BARAKA GP RORC Admiral’s Cup 19 July 2025 Channel Race

Van stip aan de horizon tot serieuze campagne

Voor mainsail trimmer Wijbren kwam de Admiral’s Cup niet meteen als doel in beeld. Het evenement stond aanvankelijk niet eens op de radar van het team. Pas na een jaar voorbereiding werd duidelijk waar ze aan begonnen: een prestigieuze serie waarin je als opleidingsteam tegenover Ocean Race-veteranen, Olympiërs en America’s Cup-zeilers komt te staan.

Toch leeft het binnen het team. De verhalen en namen uit het verleden – Gerd-Jan Poortman, Bouwe Bekking, Jochem Visser – zijn nog altijd aanwezig. En met Poortman als schipper van ROST is er een directe lijn met die historie: hij won zelf de Cup in 1999.

Mainsail trimmer Wijbren Taconis tijdens Briefing Beeld: james Tomlinson

Groot, klein, snel, slim

Baraka GP is de grootste boot in de kleine klasse, ROST de kleinste in de grote. Dat maakt de interne vergelijking lastig. Bij de UK Nationals draaide het om meting, en op de IRC Nationals – hun testevent voor de Admiral’s Cup – kwam de winst aan op seconden. Daarmee werd één ding pijnlijk duidelijk: het draait om details.

Tijdens de Admiral’s Cup gaat het dan ook niet alleen om snelheid, maar om consistentie, samenwerking en het vermijden van fouten. Zelfs als je achteraan ligt, telt elke seconde. Elk haakje, elk schakelmoment kan cruciaal zijn.

Slapen tussen carbon buizen

Het leven aan boord is verre van luxe. In plaats van kooien slapen de zeilers op trampolines gespannen tussen carbon buizen – de lichtste oplossing. Alles draait om gewichtsbesparing. Vermoeidheid is daarmee een reële factor. Die moet je trainen, net als het vermogen om te blijven eten, drinken en rust nemen – ongeacht hoe je je voelt.

Dat vraagt niet alleen fysieke discipline, maar ook zorg voor elkaar. Binnen het team wordt gestuurd op een balans tussen pushen en beschermen, scherp zijn en even laten gaan. En ja, tradities zijn er – weinig, maar toch: er moet altijd Haribo mee aan boord.

Elke seconde telt

Het team heeft geleerd dat het verschil zit in het totaalplaatje. Van onderhoud tot mindset – alles draagt bij aan het resultaat. Een los haakje kan een zeil laten zakken. Een slechte drinkroutine breekt je op in de nacht. De kunst is: bij alles wat je doet, op je eigen taak blijven focussen. Want als één schakel faalt, stort het kaartenhuis in.

ROST werkt al jaren met dat uitgangspunt: “seconden opsparen“. Of het nu gaat om een slimme padeye, een strak geplande kluslijst of het optimaal benutten van rustmomenten – het is allemaal onderdeel van hetzelfde: beter worden, slimmer varen.

Dromen in stappen

ROST is meer dan een boot vol jonkies. Het is een opleidingsprogramma waarin jonge zeilers hun rol tot in detail leren beheersen. In drie jaar tijd groeien teamleden door tot professionals die kunnen meekomen op het hoogste niveau.

De route is niet eenvoudig – maar wel bereikbaar. “Je bent er niet zomaar,” zei Wijbren eerder. “Maar er zijn veel tussenstappen. En de aanknopingspunten zijn goed te vinden.”

Tussenstand: plek 10

Op het moment van schrijven is de Channel Race achter de rug en staat Nederland tiende in het tussenklassement. De inshore races zijn in volle gang en het team maakt zich op voor de ontknoping: de 100ste editie van de Rolex Fastnet Race.

Daar zal het moeten gebeuren – tussen de stromingen, weerkaarten en mijlenlange shifts. Maar voor ROST is dit al een kroonstuk. Na jarenlang bouwen, trainen en leren is dit het moment om te laten zien dat ook jonge zeilers zich thuis kunnen voelen op het hoogste niveau.

RORC Admiral’s Cup 2025 Cowes Beeld: James Tomlinson

Coverbeeld: James Tomlinson

Advertentie
Last modified: 22 July 2025
Sluiten