Nieuws

“Het onplezierigste moet nog komen”

Orange II bereikte gisterochtend weer het noordelijke halfrond. Bruno Peyron en z'n mannen kwamen de gordel van windstiltes en buien rond de evenaar ongeschonden door. Met nog 3000 mijl tot de finish lijkt een verbetering van de geldende 'rond-de-wereld-records' onafwendbaar. Peyron denkt er het zijne van: "We hebben het zwaarste achter de rug, maar het onplezierigste moet nog komen."

12:47

Orange II bereikte gisterochtend weer het noordelijke halfrond. Bruno Peyron en z’n mannen kwamen de gordel van windstiltes en buien rond de evenaar ongeschonden door. Met nog 3000 mijl tot de finish lijkt een verbetering van de geldende ‘rond-de-wereld-records’ onafwendbaar. Peyron denkt er het zijne van: “We hebben het zwaarste achter de rug, maar het onplezierigste moet nog komen.”


Peyron was sinds de aanvaring met een orka, vorige week, al van plan de boot grondig te inspecteren, zodra zich een mogelijkheid voordeed. De windstilte van gisteren werd dan ook benut voor een extensief onderzoek. De mast werd gecontroleerd en de schade van de aanvaring aan het bakboord steekzwaard en roer in kaart gebracht. Het bleek allemaal mee te vallen, Orange II zette twee uur later weer zeil.


Peyron: “Al met al hebben de doldrums ons niet afgestopt. Natuurlijk waren er buien, maar het weer liet zich goed voorspellen. Daardoor bleven ons veel zeilwissels bespaard; we kozen voor de code zero en stagzeil. Die kunnen we gemakkelijk in- en uitrollen.
Er hebben zich geen ontwikkelingen voorgedaan in de weerssituatie op de Noordelijke Atlantische Oceaan. Er is geen pijl op te trekken; er zijn een aantal depressies met een wel erg zuidelijke route. We hebben het zwaarste achter de rug, maar het onplezierigste moet nog komen. Het is nog te vroeg om een ETA te prikken, met deze weersverwachting is alles mogelijk.”


De statistieken voor dag 43:
Breedte: 8 34.12′ N
Lengte: 36 28.16′ W
Huidige bootsnelheid: 22.20 kts
Koers: 2 graden
Snelheid in 24h: 19.1 kts
Afstand in 24h: 460 nm
Gemiddelde snelheid sinds start: 23.1 kts
Log: 23288 nm
Afstand tot finish: 2895.30 nm

Record J.Verne (Geronimo): +4112 nm (voorsprong)
Absolute record (Cheyenne): +3383 nm (voorsprong)

Foto’s van de inspectie, op dag 40:
De mast werd van boven tot onder onderzocht.
De schade aan het bakboord steekzwaard bleek mee te vallen.
Peyron nam persoonlijk een duik om de schade aan het roerblad te bekijken.
Let op het enorme blok waarmee het grootzeilval aan de topplank is bevestigd.

Last modified: 4 september 2007
Sluiten