De strategie van het Ericsson Racing Team om de Volvo Ocean Race van 2008/09 te winnen is duidelijk. Eerder werd al bekend dat het Zweedse team ABN AMRO-ontwerper Juan Kouyoumdjian en ABN AMRO-bouwer Killian Bushe had aangenomen. Nu maakt het team bekend ook de zwarte bankboot te hebben gekocht.
Sinds november vorig jaar, toen Ericsson zich als eerste voor de komende editie van de oceaanrace aanmeldde, zit het team niet stil. Allerlei onderzoeken, computersimulaties en sleepproeven zijn al achter de rug. De bouw van de Zweedse boot laat niet lang meer op zich wachten.
Botenbouwer Killian Bushe, die eerder al Whitbread-winnaar Illbruck en ABN AMRO ONE en TWO bouwde, ziet het wel zitten. “De werf in het Zweedse Kista wordt hypermodern. Sinds november zijn we bezig geweest met het samenstellen van het team en het verzamelen van het gereedschap. Dat bestaat onder andere uit twee ovens. Een ervan is net zo groot als de boot, de ander is kleiner, voor losse componenten. Wij zijn er klaar voor.”
Ondertussen heeft Ericsson-ontwerper Juan Kouyoumdjian gewerkt aan de best mogelijke evolutie van de VO70. Kouyoumdjian: “We hebben veel tijd gestoken in analyse van CFD, ofwel computer fluid dynamics. We hebben ons gebaseerd op de nieuwe route van de race en hebben meer dan zesduizend virtuele races rond de wereld gevaren met verschillende studiemodellen. Nu weten we precies welke boot we gaan bouwen en waarom.”
Het team heeft verschillende modellen uitvoerig getest in een sleeptank van het Franse Ministerie van Defensie, in Parijs. “Dat is de beste sleeptank ter wereld”, weet de Argentijn.
Om de wedstrijdbemanning te selecteren en te trainen heeft Ericsson de zwarte ABN-boot gekocht. In juli krijgt het syndicaat de beschikking over Black Betty. John Kostecki, schipper van Ericsson in de komende race, stapte tijdens de zopas verzeilde Heineken Regatta aan boord van het zwarte monster. “Het was fantastisch”, merkte hij op. “De boot zeilt heel anders vergeleken met mijn eerdere ervaringen op VO70’s. Het is geweldig om deze boot als uitgangspunt te nemen voor onze nieuwe boot.”
Last modified: 4 september 2007