Ken Read verwoordde het als volgt: "Hier komen met deze boten is als een Ferrari gebruiken voor een trekkertrek." Verschillende schippers uitten de afgelopen dagen hun kritiek op de route door Azie. Meest gehoorde klacht is dat de Open 70’s ten enen male niet geschikt zijn voor een route hoog aan de wind.
"Aan de wind zeilen met een Volvo 70 is eigenlijk helemaal niet leuk", aldus Ian Walker, schipper van Green Dragon. "Ik begin te twijfelen aan de toegevoegde waarde van de nieuwe route door Azie, als zoveel ervan tegen de heersende windrichting in is. Het eerste probleem is dat deze boten niet erg hoog kunnen, dus het duurt een eeuwigheid om ergens te komen. Het tweede is dat de rompen zo weinig onderwaterschip hebben en zo vlak zijn dat ze op iedere golf klappen."
Behalve dat het dus niet erg opschiet, is het leven aan boord tijdens de aandewindse rakken ook erg onaangenaam. "Deze boten zijn zo krachtig dat, met ieder zuchtje wind, de golven die het leven zo oncomfortabel maken elkaar snel opvolgen", zegt Walker daarover. Volgens Ken Read is dat niet het enige: "Tel daar de hitte en de vochtigheid bij op en we bevinden ons op een glamoureuze zeilplek."
De navigator van Telefonica Blue verwacht dat het pas echt erg wordt in de volgende etappe: "Omhoog bonken is iets waar we allemaal aan zullen moeten wennen, want tijdens de volgende etappe naar China zullen er nog vele mijlen zoals deze volgen. Deze etappe is al omschreven als de etappe uit de hel, maar ik denk dat we pas aan het opwarmen zijn."
Intussen vaart Delta Lloyd rond met een defect aan de kantelkiel. De boot vaart op grote achterstand, maar met een gefixeerde kiel verwachten ze de etappe naar Singapore wel gewoon te kunnen uitvaren.
Foto: ANP
Last modified: 19 december 2008