De droom van de Australische zeilers Simon McKeon en Tim Daddo om het zeilsnelheidsrecord te verbreken, spatte uit elkaar. Letterlijk. Het team dat ooit met Yellow Pages Endeavour geschiedenis schreef, moet wachten op een volgende kans.
Klik voor een vergroting. (Foto: Steb Fisher © 2005 – www.steb.com.au)” border=”0″ />
Afgelopen zaterdag verzamelde het Macquarie Speed Sailing Team zich bij Sandy Point, een ondiepe kreek, drie uur rijden vanaf de Australische stad Melbourne. De omstandigheden waren nagenoeg ideaal voor een recordpoging: 15-20 knopen wind uit het zuidwesten. Maar al na 30 meter afgelegd te hebben over het 500 meter lange circuit, ontplofte het vaste vleugelzeil van Macquirie Innovation. Daddo mijmert: “De voorbereiding was prima en we waren opgewonden over onze kansen. Ik herinner me dat ik net dacht ‘als we aan het eind van het circuit zijn, schrijven we geschiedenis’. En net toen ik in mijn hoofd die zin afmaakte, was er een enorme knal en vlogen er allemaal stukken in de rondte.”
Klik voor een vergroting. (Foto: Steb Fisher © 2005 – www.steb.com.au)” border=”0″ />
McKeon en Daddo probeerden het wereldrecord snelzeilen terug te winnen op de surfer Finian Maynard. Het duo was ruim tien jaar lang met 46,52 knoop de snelste over 500 meter, toen met Yellow Pages Endeavour. Maar de geboren Ier Maynard pakte het record vorig jaar af en scherpte het in april zelfs nog aan tot 48,7 knopen.
Ontwerp
Het ontwerp van de romp van Macquirie Innovation is gebaseerd op dat van een surfplank. Sinds de jaren tachtig domineerden surfplanken de recordboeken. De ontwerper van Macquirie Innovation, Lindsay Cunningham, is er echter van overtuigd dat een vast vleugelprofiel efficiënter is dan het zeil van een surfplank. Het tuig van de recordjager is 7,5 meter hoog en 3,4 meter breed.
Er is nog een groot verschil tussen Cunninghams ontwerp en dat van een surfplank, namelijk het enorme oprichtend koppel. De twee bemanningsleden zitten in een cabine aan loef, 10 meter van het krachtige vleugeltuig.
Een snelheidsvoorspellend computerprogramma berekende dat het snelheidspotentieel van Macquirie Innovation rond 58 knoop ligt bij een ideale ware windsnelheid van 19 knopen, tien knopen bootsnelheid meer dan het geldende record.
Hoewel Macquirie Innovation voor het grootste deel is opgetrokken uit voor-geïmpregneerde, unidirectionale koolstof matten, is de cabine waarin de twee bemanningsleden zitten gemaakt van dun multiplex. Bij een ongeluk worden de twee dan uit de cabine geslingerd, in plaats van opgesloten te blijven in een nauwe ruimte.