Om 4.15 vannacht ontving Falmouth Coastguard het bericht van de raceleiding van de Transat Jacques Vabre dat twee trimarans hun noodbaken hadden geactiveerd. Het ging om de 60-voets tri’s Sodebo en Orange Project. Drie uur later was het de beurt aan Foncia.
Thomas Coville en Jacques Vincent (Sodebo) zochten vannacht contact met het organisatiecomité in Le Havre om te vertellen dat de bakboord drijver van de ORMA trimaran was afgebroken, waardoor de boot ontmast ronddreef, 150 mijl ten westen van Brest. De wind was sinds de start, afgelopen zondag, al pittig. Vannacht kreeg de vloot van tweekoppige bemanningen bovendien een stevig koufront over. Sodebo’s problemen ontstonden toen de wind aangewakkerd was tot 35 tot 45 knopen en de zeeën tot zeven meter hoog waren. De schippers maken het goed maar waren niet in staat de boot zelf naar land te brengen. In de loop van de ochtend is het duo opgepikt door Franse vissers, de boot is op sleeptouw genomen naar Brest. De vissers waren gestopt met vissen omdat de zee te ruig was.
Enkele minuten na het bericht van Sodebo, zochten Stève and Yvan Ravussin (Orange Project) contact met het racecomité. De beam van hun tri was gespleten waardoor de boot onhoudbaar kapseisde. Beide Zwitserse schippers zijn niet gewond geraakt bij het incident en wachten in de omgekeerde romp op hulp, 220 mijl ten westen van Brest.
Zes mijl van de positie van Orange Project kapseisde vanochtend vroeg ook Foncia, met aan boord Armel Le Cléac’h en Damian Foxall. Le Cléac’h zocht via de radio contact met de vlootarts op de wal, bezorgd als hij was over de toestand van zijn co-schipper. Foxall blesseerde bij de buiteling zijn schouder. Doktor Jean-Yves Chauve denkt dat de Ierse zeiler zijn sleutelbeen heeft gebroken.
Een helikopter van de kustwacht is ingezet om Foxall van boord te halen. De heli maakte vanmiddag een pitstop op het vliegdekschip Jeanne d’Arc. De tri’s bevinden zich namelijk net buiten de actieradius van de heli. Als Foxall in veiligheid is, gaat de aandacht uit naar de bemanning van Orange Project.
Bent u de Franse taal machtig, luister dan naar het interview met Stève Ravussin van heden ochtend vanuit zijn omgekeerde tri.
De tussenklassementen, aangevuld met de afstand tot de eerste boot.
MULTIHULLS ORMA
1 Groupama 2 0.0
2 Banque Populaire 18.4
3 Géant 47.4
4 TIM Progetto Italia 73.6
5 Gitana 11 92.4
6 Gitana X 117.4
MONOHULLS IMOCA
1 Virbac-Paprec 0.0
2 Sill et Veolia 5.4
3 Ecover 16.3
4 Skandia 31.9
5 Bonduelle 37.4
6 Pro-Form 43.7
7 Cheminées Poujoulat 51.0
8 Roxy 78.1
9 UUDS 104.7
10 Maisonneuve-Région Basse Normandie 129.3
11 Galileo 129.6
12 Mare Verticale 153.2
MULTIHULLS Class 2
1 Crêpes Whaou ! 0.0
2 Jean Stalaven 124.5
3 Gifi 151.4
4 Négocéane-Donneurs de vie-Branec IV 190.4
5 VictorInox 223.5
MONOHULLS Class 2
1 Gryphon Solo 0.0
2 Vedettes de Bréhat 52.6
3 Top 50 Guadeloupe 150.8
4 Polarity Solo 175.7
5 Défi Vendéen 197.1
6 Adecco – Etoile Horizon 273.9
7 Artforms 274.2