Nieuws

Delta Lloyd werkt aan comeback

Team Delta Lloyd werkt momenteel hard aan een comeback in de tweede helft van de Volvo Ocean Race, te beginnen in Rio de Janeiro.

15:12

Het Italiaanse bedrijf Eligio Re Fraschini, gespecialiseerd in de productie van metalen en composiet onderdelen, zal het nieuwe boegdeel bouwen. Op dit moment zijn ze bezig om uit een groot blok van polystyreen een mal te frezen. Op zeilgebeid voegde de Australiër Nick Bice (31) zich bij de bemanning, aangezien Guillermo Altadill (ESP) enkel voor etappe vier en vijf onder contract stond.

 

Volgens Killian Bushe (IRL), die de Delta Lloyd bouwde en nu verantwoordelijk is voor de reparatie, is er geen sprake van normale delaminatie: “Uit de ultrasound test bleek dat de schade is veroorzaakt door een impact. De romp is gemaakt van een sandwich constructie, dus het kernmateriaal heeft aan weerskanten een huid. Die kern is gebarsten door een aanvaring met iets. De schade begon met een oppervlakte van 400-500 vierkante millimeter. Die omvang nam toe tot 3,5 meter bij 1 meter, doordat de bemanning het niet in de gaten had en de flexibele romp continu op de enorme golven van dat moment sloeg. Als de kern van de sandwich kapot is, kan het paneel zich niet langer zelf ondersteunen.” Daarnaast vertoonde het ringvormige frame in de voorzijde van de boot (boeg) eveneens barsten. Dat wordt in zijn geheel vervangen. Dankzij goed zeemanschap en regelmatige bootchecks van om de vier uur, zag de Delta Lloyd-bemanning op tijd de ernst van de schade in. Daardoor kon de haven van Taiwan veilig worden bereikt.

 

De reparatie

Bushe en zijn team van zeven bootbouwers nemen in Rio de reparatie voor hun rekening: “We gaan eerst de structuur in de boeg verwijderen en het beschadigde paneel wegsnijden. Eligio Re Fraschini behoort tot één van de weinige bedrijven in de wereld, die op zo’n korte termijn een nieuw paneel kunnen bouwen dat exact past. Het zal wel een groter formaat hebben, 13 vierkante meters, dan we daadwerkelijk gaan gebruiken. Je weet namelijk nooit precies hoeveel je nodig hebt, totdat je het beschadigde gedeelte gaat wegsnijden. Het hele proces zal ongeveer twaalf dagen duren.”

Juan Yacht Design, in de persoon van de Argentijnse bootontwerper Juan Kouyoumdjian zelf en zijn medewerker Lucas Suar, leverde de tekening voor het nieuw te fabriceren boegdeel. Daarmee ging Eligio Re Fraschini vervolgens aan de slag. Fabio Rusconi, project manager bij Eligio Re Fraschini, doet verslag van het werk in uitvoering in Italië: “Op dit moment zijn we de mal aan het frezen. Daarna komt er een fibre glass laag overheen om het vervolgens in de juiste dimensies te frezen. De planning is om aanstaande maandag met het lamineren van het paneel en de bulkhead te beginnen.”

 

Nick Bice keert terug in Volvo Ocean Race
Nick Bice, met de bijnaam Bicey, zal Team Delta Lloyd in de tweede helft van de Volvo Ocean Race versterken. Hij is een gekwalificeerde bootbouwer en ervaren zeiler. Op zijn vakgebied deed Bice veel ervaring op bij Blue Sky Composites in Australië. Hij werkte aanvankelijk als bootmanager voor Team ABN AMRO IN DE Volvo Ocean Race 2005-06. Uiteindelijk werd hij wachtleider van de jonge ABN AMRO TWO bemanning en finishte hij in zijn eerste rond-de-wereld-race als vierde. In de Volvo Ocean Race 2001-02 was hij betrokken bij Team Amer Sports. Zijn zeilcarrière op het hoogste niveau begon met Young Australia, de Australische campagne in de America’s Cup van 2000. Bice debuteerde als trimmer. In 2003 won hij aan boord van de Skandia Wild Thing de line-honours in de Sydney to Hobart Race. Recentelijk ging hij bij het Britse America’s Cup syndicaat Team Origin aan de slag als bootmanager en pitman.

 

Bron: Delta Lloyd

Last modified: 20 februari 2009
Sluiten