Advertentie

Nieuws

Black Jack 100 wint line honours Fastnet race

Nederlandse zeilers in de hoofdrol!

14:05

Nikata, Sail No: GBR 115, Class: IRC Zero, Owner: Acoma Marine, Type: J/V 115 Custom rounding the Fastnet Rock

De Rolex Fastnet Race is een van de beroemdste offshore zeilwedstrijden ter wereld. Sinds 1925 varen deelnemers van Cowes, rond de iconische vuurtoren Fastnet Rock voor de Ierse kust, naar de finish in Cherbourg – een pittige tocht van zo’n 695 zeemijl, beroemd om zijn wisselende weer en strategische uitdagingen. De 2025-editie was bovendien een jubileum: 100 jaar Fastnet, met een recordaantal van 444 boten aan de start.

Advertentie

De 100-voets supermaxi Black Jack 100 heeft de line honours veroverd in de monohullklasse van deze 51e editie. Na 695 zeemijlen en een mix van lichte wind en pittige strategische keuzes finishte het team dinsdagochtend als eerste in Cherbourg. Aan boord: maar liefst zeven Nederlanders – waaronder eigenaar Remon Vos en co-schipper Jelmer van Beek – die een hoofdrol opeisten in deze iconische offshoreklassieker.

Fastnet zoals-ie bedoeld is

Zaterdag vertrokken 444 boten uit Cowes – een recordaantal. De start was typisch Engels: bewolkt, zuidwest 10–12 knopen, stroming tegen. Maar daarna ontvouwde zich een race die alles had wat de Fastnet tot legende maakt: tactische keuzes, wisselende condities, en dat ene magische moment bij de rots.

Dat moment kwam voor Black Jack 100 op zondagavond, om 23:00 uur BST. In het donker, met zeilwissels onder een stevige bries, rondde de boot als tweede de Fastnet Rock. Slechts zes minuten achter SHK Scallywag, en net voor Leopard 3 met Joost Schuijff aan het roer.

“Het was intens,” zei schipper Tristan Le Brun. “Maar de boot liep fantastisch. Geen fouten, strak gevaren. Vanaf dat moment hebben we gepusht en zijn we niet meer losgelaten.”

BLACK JACK 100, Sail n: 525100, Design: Reichel/Pugh 30 Custom, Skipper: Tristan Le Brun Beeld: Carl Borlenghi

Zeven keer oranje aan boord

In totaal voer Black Jack 100 met een negentienkoppige bemanning, waarvan zeven Nederlanders: naast Vos en Van Beek waren dat navigator Max Deckers, Rutger Vos, Jorden van Rooijen, Robin Jacobs en de Nederlands-Nieuw-Zeelander Edwin de Laat.

Co-schipper Van Beek: “We kennen elkaar goed, uit eerdere projecten zoals Team JAJO in The Ocean Race. Maar dit – met z’n allen line honours pakken in deze jubileumeditie – dat is iets wat we nooit vergeten. Hopelijk inspireert het jonge zeilers die nu op de plassen varen.”

Jong, klein, maar groots: ROST wint AC1-klasse

Van Uden (Finish) Beeld: Arthur Daniel

Minstens zo indrukwekkend: de overwinning van het Rotterdam Offshore Sailing Team (ROST) in de AC1-klasse. De Ker 46 ROST Van Uden – met schipper Gerd-Jan Poortman aan het roer – was het kleinste schip in haar klasse, maar voer vlekkeloos.

“We hoopten het, maar hadden het niet verwacht,” zegt Poortman. “Tactisch scherp, geen fouten, en precies de juiste omstandigheden. Het was een perfecte race. Ik maak me meer zorgen over wat deze jonge gasten vannacht gaan uitspoken in Cherbourg dan wat ze zouden presteren tijdens de race!”

Van Uden (Finish) Beeld: Arthur Daniel

Derde plek voor Boudragon in IRC Zero

Ook VO60 Boudragon finishte sterk. De Nederlandse boot, onder leiding van Hans Bouscholte en met een jonge bemanning van tien zeilers tussen de 16 en 30 jaar oud, finishte dinsdagavond als 34e op line honours en pakte de derde plek in IRC Zero.

“We hadden tot 25–27 knopen wind, het zicht was vaak slecht, maar het was geweldig zeilen,” aldus Bouscholte. Zijn doel met dit project is helder:
“We willen jonge zeilers naar een hoger niveau brengen, zodat ze uiteindelijk kunnen meedoen aan The Ocean Race,” aldus schipper Hans Bouscholte.

En dat deden ze, met zichtbaar plezier en scherp gevaren mijlen. “De jonge bemanning kijkt vooral uit naar een hamburger en een biertje,” grapte hij na de finish.

Team ‘Boudragon’

En verder…

Niet elk verhaal eindigde met confetti. Het Nederlandse team X-esteem moest zich terugtrekken na een schotenprobleem bij een gennakerwissel in het donker. “Balen, maar veiligheid gaat voor,” schreven ze vanaf zee.

In de IRC-klassen wordt ondertussen nog volop gefinisht. De weersomstandigheden zorgen voor een klassiek Fastnet-scenario: boten aan de horizon, shifts in de wind, en grote verschuivingen in de ranglijsten. Maar één ding staat als een paal boven water: de Nederlandse offshore scene staat er stevig op – jong, ambitieus en niet bang voor groot water.

Advertentie
Last modified: 30 July 2025
Sluiten