Zeemanschap

Zware ballast

22:55

Bij veel tests merkt Zeilen op dat het beter is als zware gewichten, zoals volle watertanks of accu’s zoveel mogelijk boven de ballastkiel worden geplaatst. Juist voor langeafstandszeilers en vertrekkers vindt u dit van groot belang. Nu vraag ik me af of deze groep van de betere zeileigenschappen ook daadwerkelijk gebruik maakt. De afgelopen jaren heb ik langs de kusten van de Middellandse Zee heel wat ‘echte’ vertrekkers gezien. De meesten hebben hun jacht van voor tot achter zwaar beladen met voorraden. Aan dek zie je windmolens, hoge vaste buiskappen en jerrycans met diesel. Ronduit geven ze toe dat de zeileigenschappen niet verbeteren, en dat ze bij aandewindse en indewindse koersen de motor standaard bijzetten.

Ruud van Oers

Waar zijn de tijden dat de zeeman genoeg had aan de ruimte van een forse kist? Ik heb jaren geleefd van deliveries en ben de oceaan overgestoken met niet meer dan een plunjezak en een koffer met navigatiespullen. Voorraden die we kochten bestonden meestal uit weinig meer dan één plastieken krat per persoon. Dan was er aan boord nog een kist met draadeinden, sjorbanden, gereedschap en andere zaken waarmee noodreparaties konden worden uitgevoerd.

U hebt gelijk dat veel vertrekkers hun boot afladen met spullen. Het gevolg is dat ze niet over de oceaan zeilen, maar er doorheen ploegen. Dat is niet alleen onplezierig, maar bij slecht weer ook nog eens gevaarlijk. Bij tests onderzoeken we de vaareigenschappen. Wij vinden het onzorgvuldig als de werf al bij voorbaat zware gewichten op de verkeerde plaats aanbrengt. Natuurlijk zijn er die hun boot verkeerd beladen. Maar de werf bouwt toch niet alleen voor sukkels? Het lijkt me dat ze ook een boot willen verkopen aan een verstandig mens.

Henk Bezemer

 

Last modified: 22 april 2021
Sluiten