Advertentie

Zeemanschap

Zeegat van Texel: tips van de kenners

Molengat en Schulpengat

15:15

De aanloop van de Nederlandse kust bij zwaar weer kan best spannend zijn, maar ook als het niet hard waait, is het handig om kennis te hebben van de lokale omstandigheden. We gaan op bezoek bij de verkeersleiders en Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij in Den Helder, om meer te leren over de aanloop van het zeegat van Texel. Het hele verhaal lees je in Zeilen editie 06/2025.

Advertentie

Het is laag water en het Marsdiep voor Den Helder ligt rustig in de felle voorjaarszon. Nog even en het Noordzeewater zal hier weer door de ruim 40 meter diepe geul het Wad op stromen. De aanvoer van
al dat water komt vanuit het Schulpengat in het zuiden en het Molengat in het noorden. Samen vormen deze geulen het zeegat van Texel, waar het op een rustige voorjaarsdag als vandaag goed toeven is op het vrijwel vlakke water.
Het is hier niet altijd zo vlak. De getijstroom haalt makkelijk 3 knopen en als daar een harde wind tegenin staat, ontstaan er steile golven. Als het hier lagerwal is, beukt de Noordzee op de ondiepe gronden rond de zeegaten of wordt het water opgestuwd in de geulen; het loont de moeite je te verdiepen in de gevaren die dan kunnen ontstaan. En dus reizen we af naar de lokale kenners van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de verkeersleiding in Den Helder, voor tips en advies en een rondje door het zeegat van Texel.

Reddingshond

Op het station van KNRM Den Helder worden we verwelkomd door schipper Michel de Jong en zijn twee hondjes, Tabbie en Dorus. Al zo’n zeventien jaar bemant Michel hier als beroepsschipper het reddingstation, samen met zo’n twintig vrijwillige opstappers. Wanneer we aan de koffie zitten, met uitzicht over het zeegat, schuift ook Jeroen Lemmen aan. Naast vrijwillig KNRM- schipper is Jeroen Hoofd Verkeersdienst bij de hiernaast gelegen Verkeerscentrale Den Helder. Met z’n tweeën beschikken deze mannen over een schat aan kennis en ervaring over dit zeegat.
De alarmbel gaat hier zo’n vijftig keer per jaar. De redders varen het vaakst uit voor zeiljachten, en niet alleen als het hard waait. Geen wonder dat de KNRM inzet op een goede voorbereiding bij watersporters. “Motorproblemen staan met stip op één,” zegt Michel, “en het is vaak hetzelfde liedje: na een lange zeiltocht is de accu leeg of er zijn brandstofproblemen door vervuilde filters. Door de zeegang wordt vuil in de brandstoftank losgewoeld en dat verstopt de filters.”

Zeilen 06/2025

Wil je de rest van dit verhaal lezen? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.

Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.

Omslagfoto: © KNRM
Tekst: Ben Rutte

Advertentie
Last modified: 26 May 2025
Sluiten