Een typische voorjaarsklus is het schoonmaken en invetten van lieren. Gedurende het seizoen komt er vuil en zand onder de trommel, waardoor bewegende delen gaan vastzitten of drooglopen. Daardoor kunnen bijvoorbeeld de lagers beschadigen. Om de lier goed schoon te maken, moet hij helemaal uit elkaar. Als je systematisch te werk gaat, kun je hem daarna weer prima in elkaar zetten.
• Haal de trommel van de lier. Dat is per lier verschillend. Bij dit model moet je een ring bovenop eraf wippen, het rvs-plaatje verwijderen en de trommel optillen.
• Haal alle onderdelen eraf en leg ze op tafel. Het zijn er veel, dus raak ze niet kwijt. Het is even een gepriegel om de veertjes van de palletjes los te wippen. Gebruik hiervoor een schroevendraaier. Vervang ze meteen door nieuwe.
• Leg alle onderdelen in een bak met wasbenzine en maak ze met een kwastje goed schoon. Al snel is de benzine zwart en is niet meer zichtbaar wat er nog in ligt. Onthoud dat er ook kleine onderdelen in het bakje liggen. Maak vooral de lagers goed schoon. Droog alles goed af.
• Vet de onderdelen een voor een in en plaats ze terug. Spuit deplaatsen waar de palletjes moeten komen in met een droog smeermiddel of dunne olie. Met vet kunnen ze gaan vastplakken; dan slipt de lier door. De rest van de onderdelen kun je met een likje lierenvet insmeren voordat je ze weer terugplaatst. Smeer er vooral niet te veel op. Vet houdt ook vuil en zand vast en dan beschadigen de onderdelen alsnog.
Als het goed is, heb je aan het eind geen onderdelen meer over en zit de lier in elkaar. Hij draait weer soepel en kan waarschijnlijk een heel seizoen probleemloos mee.
Prima stuk alleen….zet een doos of iets dat voorkomt dat er onderdelen van de lier in het water terecht komen voordat je aan het demonteren gaat.
Remmenreiniger in plaats van wasbenzine werkt erg goed.
Zorg voor voldoende oude poetslappen om alles af te drogen.
Het is makkelijker dan het lijkt 😉
Een leuk stukje, maar ik zou voorstellen om eerst aan een explosietekening of een aantal duidelijke fotoś te komen of zelf te maken als je de trommel van de lier hebt afgehaald. Zeker een dubbel speed lier heeft veel onderdelen, en als je niet meer weet waar deze hebben gezeten heb je een probleem.