De valkuil van het een grote reis plannen is dat de reis zo groot wordt, dat je niet meer vertrekt. Hoe pak je dat nu slim aan, de voorbereiding van een lange reis? Tjeerd de Groot en Robin Jansen, beiden ervaringsdeskundigen, gaan op onderzoek uit bij hun medevertrekkers. Lees het hele artikel in Zeilen editie 10/2025.
In de baai van Cedeira in Noord-Spanje liggen onze twee stalen Cumulanten voor anker. Het zijn de 45 jaar oude SYA van 35 voet, en de 35 jaar oude Ella, 45 voet. Hoewel de Harlingse werf allang niet meer bestaat, zijn deze boten helemaal bij de tijd. Robin heeft zijn SYA als een echte MacGyver helemaal zelf vertrekkersklaar gemaakt. Tjeerd, niet gezegend met twee rechterhanden, heeft het meeste aan zijn Ella laten doen door een professionele werf. Zeiltechnisch is Tjeerd tot in de puntjes voorbereid. Hij heeft de Enkhuizer Zeevaart- school doorlopen en een opleiding tot zeezeilinstructeur gevolgd. Waar Tjeerd al vele zeemijlen onder de kiel heeft, begint Robin zijn reis met een allereerste nachtzeiltocht als schipper.
Zoals dat gaat op een reis, komen SYA en Ella elkaar steeds weer tegen en leert Tjeerd van Robin steeds meer zelf te doen. Op zijn beurt leent Tjeerd zijn readers van de Zeevaartschool aan Robin.
We vragen ons af: Hoe zouden anderen dit doen? We besluiten uit te zoeken hoe andere vertrekkers zich hebben voorbereid en zetten een vragenlijst uit in enkele appgroepen. Het enthousiasme is groot: binnen een week ontvangen we tachtig reacties.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FYRRxVb16JbjpvT1760348876.jpg)
Een dure boot hoeft niet
We vragen van alles aan onze collega-vertrekkers, maar uiteraard beginnen we met het soort schip. Acht op de tien boten zijn van polyester en de rest van staal of aluminium. Daaronder zijn zeker Franse en ook wel Duitse productieboten, maar vooral veel zeilboten van eigen bodem, ontworpen door Koopmans, Van der Stadt of Zaal. De aanschafprijzen lopen nogal uiteen. Die ligt gemiddeld rond de 80.000 euro. De duurste schepen kostten meer dan 140.000 euro, anderen varen rond op een boot van 50.000 euro of minder. Een vertrekkersboot hoeft dus niet duur te zijn.
Hoe groter, hoe prijziger – dat wel. En opvallend: hoe duurder het schip, hoe meer je uitgeeft aan het vertrek- klaar maken ervan. Overigens is groot niet altijd beter, geeft een vertrekker aan: “Veel jachthavens hanteren een grens van 12 meter voor de lengte van de boot, daarboven betaal je fors meer. Dat had ik me niet gerealiseerd toen we de boot kochten.”
/https%3A%2F%2Fthumbor.pijper.io%2FjsU9BSKWrI1ioV4oKxTo1J1YYUc%3D%2F728x0%2Ffilters%3Amax_bytes%2870000%29%2Fhttps%253A%252F%252Fcdn.pijper.io%252F2025%252F10%252FXeoWDi7YOXxsoS1759756600.webp)
Zeilen 10/2025
Wil je de rest van dit verhaal lezen? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.
Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.
Tekst: Tjeerd de Groot en Robin Jansen