Zeilen nieuws

Jachtindustrie Polen timmert aan de weg

22:28

Wiatr i WodaOp de oude werf waar Lech Walesa ooit werkte, worden nu, temidden van de historische bakstenen fabriekspanden, gigantische catamarans gebouwd. Als er ergens crisis is, kunnen we het hier niet zien.

Op uitnodiging van de Poolse branchevereniging voor de jachtbouw en watersportindustrie, ging ik langs bij een tweetal grote Poolse jachtwerven in het noorden van Polen. Op de oude scheepswerven in Gdánsk bezocht ik de Sunreef-werf. Verderop namen we ook een kijkje bij Galeon, fabrikant van luxe motorjachten. Hoewel die laatste ook erg interessant was om te zien – alles werd in house geproduceerd – staat er op het gemiddelde motorjacht nog steeds geen zeildoek en dus zal ik het wat betreft Galeon verder hierbij laten.

Water en wind
Wiatr i Woda, Pools voor Water en Wind heet de kleinschalige watersportbeurs die het reisgezelschap bezoekt in de kustplaats Gdynia. Vooraf heb ik een keuze kunnen maken uit de boten waarmee ik wil varen. Onder andere de Balt 27 en de al eerder in Zeilen verschenen TNT 34 (12/2011) staat op onze verlanglijst. Nieuwe trimarans komen weinig op de markt, dus de TNT – kort voor The New Trimaran – lijkt in het bijzonder interessant. Daarnaast iss ook de eveneens interessante Haber 34 (zie ook de test van de Haber 800c4 in Zeilen 7/2008) van de partij.

TNT 34

TNT 34

Ruw, maar doeltreffend
Mijn collega-journalisten en ik zeilen om de beurt op de boten die we hebben geselecteerd. Een tweetal boten is al afgevallen omdat ze niet op de beurs aanwezig konden zijn. We zeilen onder andere met een klein kielbootje, waar zowel mijn collega als ik zo onze bedenkingen over hebben, maar gelukkig staat er nog meer op het program.
Aan boord van de TNT is het blijkbaar gezellig, want we zien ze met grote snelheid door de baai varen. Als ze terugkomen is er voor mij geen tijd meer om voor donker te varen, maar ik kan nog wel aan boord kijken. Beide drijvers kunnen worden opgeklapt, zodat de boot ook min of meer te traileren is. Het systeem is vrij grofstoffelijk uitgevoerd, maar het voldoet prima. Twee gigantische scharnieren met kunststof glijlagers staan aan weerszijden van de hoofdromp aan dek. De beams zijn niet symmetrisch uitgevoerd en schuiven eerst door de scharnieren naar binnen alvorens op te klappen. De drijvers zelf nestelen zich in de holten van de romp. Binnen is de boot netjes afgewerkt, maar voor mijn smaak zijn er wel wat veel schroeven en bouten gebruikt. Dat mag de pret niet drukken volgens mijn collega Kay van het Duitse blad Segeln; hij kon vandaag wel meezeilen en heeft het goed naar zijn zin gehad.

Haber 34

De vier kielen zijn vanuit de kuip te bedienen op de Haber 34

Vier kielen
Op de tweede dag van mijn bezoek, tevens de laatste dag van de beurs, stap ik aan boord bij de Haber 34. De Zwitserse eigenaar heeft zijn vakantie uitgesteld op verzoek van de bouwer, zodat wij nog met de boot kunnen varen. Samen met zijn kinderen is hij aan boord tijdens de proefvaart. De Haber is gebouwd met vier ophaalbare kielen, waardoor het lateraalvlak al naar gelang de koers verplaatst kan worden. Het drukkingspunt wordt zo verplaatst en de boot kan dan, mits de zeiltrim in orde is, zelf op koers blijven. Hoewel alle lijnen in de kuip uitkomen, is het geen sinecure om ze uit elkaar te houden. De eigenaar kijkt nog even de kat uit de boom terwijl de bouwer annex leverancier uitgebreid alle mogelijkheden van de boot uitlegt.
De Haber is de enige boot op de beurs die nu naar buiten gaat. Er worden buien verwacht. De Haber zeilt als een trein. Het regent genoeg voor een heel jaar. Mijn korte broek raakt doorweekt, maar mijn lichte zeiljas geeft niet op. De boot is heerlijk uitgetrimd en ik geniet van de wind. De bus met onze collega’s is al weg naar de Galeon-werf als we terugkomen. De baas van onze gastvrouw zou toch later komen en brengt mij samen met een Franse en een Amerikaanse journalist met de auto.

Werfterrein Gdánsk

Werfterrein Gdánsk

Sunreef 58

Sunreef 58

Werven
Een paar jaar terug brachten twee van mijn collega’s ook al een bezoek aan een aantal Poolse werven. De Delphia-werf leverde toen ook al goede producten af. Dit keer nemen we een kijkje op de werven van Galeon en Sunreef.
Sunreef bevindt zich tussen de oude rood bakstenen gebouwen van de voormalige Lenin-werf in Gdánsk. Naast luxe en grote toercatamarans bouwen ze ook motorboten. Kort door de bocht een toercatamaran zonder mast. Het lijkt alsof er in de loodsen tussen de vakbondrevoluties en vandaag niets veranderd is. Tussen de geklonken stalen steunpilaren zijn gigantische mallen opgesteld.
Een paar maanden terug woedde er een grote brand in een van de andere loodsen van Sunreef, maar ondanks de crisis en die tegenslag wordt hier volop gewerkt. Achter de loodsen leggen werklui de laatste hand aan een 58-voets catamaran, waarvan de giek een bijboot op zichzelf had kunnen zijn. De weelde benedendeks is indrukwekkend en ik waan mij in een kruising tussen een jetset loungebar, een Rolls Royce en een bruidssuite. Prijskaartje voor een dergelijke boot: tegen de miljoen euro. Hier lijkt de crisis niet geweest.

 

Last modified: 2 december 2012
Sluiten