Actueel, Nederlandse wedstrijden, Nieuws

Weinig zeilers finishen tijdens 24 Uurs

10:37

Vanwege de gunstige weersomstandigheden tijdens de start van de 24 Uurs zijn er weinig uitvallers, 559 van de 577 ingeschreven boten startten vrijdagavond met zon en wind in veertien plaatsen rondom het IJsselmeer. De uitdaging zat hem in de staart. Niet vanwege onweer en regen, maar complete windstilte. Slechts 254 deelnemers wisten reglementair de finishlijn te bereiken. Veel andere schippers lagen geparkeerd op het water.

Tactisch gezien was deze editie een moeilijke race. Dat de wind zou wegvallen was verwacht, toch bleef het tot op het eind spannend of het daadwerkelijk zo zou zijn. Zeilers die nog een extra rak gegokt hebben, kwamen van een koude kermis thuis. Zij die op safe speelden, waren de winnaars. Veelal deden ze zo’n twee uur over het laatste rak naar de finish, een afstand van nog geen vijf mijl. Veel deelnemers waren te ver weg toen de wind wegviel en moesten op de motor naar Medemblik. Een anticlimax, na 24 uur fantastisch zeilen.

Geen windrichting tactiek

24 Uurs 2015De wind draaide in 24 uur van westelijk naar zuid en weer terug naar west en uiteindelijk noordwest voordat hij helemaal wegviel. Toch was er onder de winnaars niet een tactiek die beslissend was, noch zoals andere jaren een meest gunstige startplaats. Alle winnaars hebben andere keuzes gemaakt en verschillende trajecten gevaren. Zes van de twaalf winnaars zeilden uitsluitend op het noordelijk gedeelte van het IJsselmeer. Slechts twee winnaars zeilden op het Wad, waarvan er een het rondje rondom de eilanden heeft gedaan. De helft van de winnaars startten op het Markermeer, waarvan drie in Volendam. Enkhuizen Noord (3) en Medemblik (2) waren de populairste startplaatsen onder de overige winnaars.

Van de 559 deelnemers finishten er 326, waarvan 254 reglementair. Gezamenlijk legden zij 31062.11 mijlen af, fors minder van vorig jaar (51138.99 mijl). Gemiddeld zeilden de reglementair gefinishte deelnemers 122.29 mijl, wat weer meer is dan vorig jaar (101). In totaal zijn er 5814 rakken gevaren. Populairste startplaats was Enkhuizen Noord (110), met Medemblik (79) en Hoek van ‘t IJ (69) als goede tweede en derde. De mijlenrecords in de mono- en multihull klassen zijn niet gebroken.

Bankstellen op de kade

De gemeente Medemblik bood de zeilers traditiegetrouw een ontbijt aan voorafgaand aan de prijsuitreiking zondagochtend bij kasteel Radboud. Burgemeester Frank Streng is trots op de Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace. Hij deelde speculaas uit bij de start in Medemblik. Hij constateerde met genoegen dat de inwoners van Medemblik ook dol zijn op de race: “Zij haalden de bankstellen uit de woonkamer en zetten deze bij de waterkant om jullie te kunnen verwelkomen.”

Voor comitévoorzitter Dinand de Ridder betekende deze 51ste editie een afscheid. Na twaalf jaar geeft hij het stokje over aan Klaan Jan Kroon. De Ridder: “Ik vind dat ik aan mijn houdbaarheidsdatum toe ben en ik wil volgend jaar graag lekker lang zeilen. Ik heb alle vertrouwen in mijn opvolger.”

Op de Zeilencover

Zeilen_Cover_Fotos_200-30050Zeilen was met watersportfotograaf Klaas Wiersma aanwezig bij de 24 Uurs Zeilrace. In samenwerking met de redactie fotografeerde Klaas Wiersma bijna alle gefinishte boten. Van deze foto heeft Zeilen een coverfoto gemaakt, deze kunt u gratis downloaden op www.zeilen.nl/24uurs. Bekijk uw coverfoto, download en/of deel het direct vanaf de fotopagina.

Regatta radio

De Regatta Radio, voor het eerst bij de Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace, kende veel luisteraars. Thuisblijvers, zeilers en niet zeilers luisterden 24 uur naar live updates, tips van bekende zeilers en lekkere muziek. Het team van Regatta Radio hield interviews met deelnemers, de organisatie, de KNRM en vele anderen. Vanaf 14 uur ‘s middags op zaterdag waren er ook live beelden en interviews met publiek en zeilers via Youtube en zeilen.nl. Dit initiatief is door zeilers en publiek met enthousiasme ontvangen.

Overall prijs Tocht

Harry van de Werf pakte met de MaxFun 25 Windverwachting de overall prijs in de Tocht. Hij hield goed rekening met de wind en maakte naar eigen zeggen geen fouten: ‘Volgens de voorspelling zou er op het laatst zeven knopen wind staan en als je het IJsselmeer kent dan weet je wel dat hij dan helemaal weg is. We hadden berekend twee uur te vroeg bij de laatste boei aan te komen, dan hoefden we nog maar 5,5 mijl als de wind zou wegvallen. Eventueel hadden we nog een extra rak over. Uiteindelijk kwamen we 22 minuten te laat over de finish. Op weg naar de KRA (een-na-laatste boei – red) hebben we drie kwartier stil gelegen. Ik dacht toen dat het over was. Balen, maar ik ben er beter in geworden om het te accepteren als het helemaal mis gaat. Gelukkig pakte het goed uit. Het mooiste rak was van de KG naar de Sport A. We zeilden onder gennaker met een aantrekkende wind tot vier Bft. Dan krijgt een MaxFun 25 een behoorlijke snelheid. We gingen heel hard onder een mooie sterrenhemel en volle maan.”

ORC 1

24 Uurs 2015Hidde de Bruijn zeilde met de Fareast 28R Yang naar een eerste plaats in de ORC 1. Met nog vier leden van de Enkhuizer watersportvereniging Almere startte hij in Enkhuizen Zuid en maakten ze eerst wat rakken op het Markermeer voordat ze om drie uur ‘s nachts naar het noorden schutten. ‘We zijn niet onder de zeven knopen geweest”, vertelt hij. Qua planning wilden we om twee uur ‘s middags al in de buurt van Medemblik zijn, zodat we als de wind wegviel nog tijd genoeg hadden. We hebben op het laatst 1,5 uur nodig gehad om de laatste boei te halen en de rest van de tijd hadden we nodig om de finish te halen. We finishten om 19:08 uur en hadden precies zeven minuten over.”

De Enkhuizer watersportvereniging heeft twee Fareasts aangekocht, de Ying en de Yang, om nieuwe zeilers te enthousiasmeren, de zeilsport te promoten en vers bloed aan te trekken binnen de vereniging. De Bruijn: ‘Bovendien willen we het zeilen op een hoger niveau trekken. Vier weken geleden zijn de boten aangekomen in Nederland, maar dat we hem zo goed zouden promoten, hadden we niet kunnen bedenken. We hebben wel wat geslapen. Op twee fatboys die we binnen hadden liggen, want onze boot heeft nul comfort. We geloven er wel in dat je moet slapen tijdens de 24 Uurs. Het is toch een concentratiesport. En dat klopt, want op het eind bleek dat concentratie toch wel belangrijk was.”

Rond- en Platbodem

In de Rond- en Platbodemklasse is het vaak stuivertje wisselen tussen de winnaars. De Jager – ZA 1 van schipper Hermans was dit keer de snelste: ‘We zijn gestart in Enkhuizen Noord. Het eerste uur ging naar verwachting, we hebben veel mijlen gemaakt in ons rak naar boven. De hele nacht hebben we verrassend met de halfwinder kunnen varen. Halverwege de 24 Uurs hadden we al 87 mijl erop zitten. Het tweede deel was zwaar. Vooral door de windverwachting. We hebben alle rakken op veilig gevaren en alle keuzes opengehouden. Bij de laatste boei viel de wind weg en hadden we nog twee uur over om bij de finish te komen. Daar hebben we meer dan anderhalf uur over gedaan. Tactisch gezien was het geen makkelijke race. We hebben in totaal 158 mijlen gevaren en waren de vierde monohull. Daarmee hebben we ons record van vijfde monohull overall verbeterd. Daar zijn we best trots op.”

Tim van Rootselaarprijs

De winnaar van de Tim van Rootselaarprijs, de prijs voor de meeste gezeilde mijlen in een monohull, was opnieuw voor H. Vermeulen. Met de Icon 48 Leeloo zeilde hij ruim 171 zeemijlen, een paar mijl minder dan vorig jaar. Opvallend was dat hij net als vorig jaar zijn rakken koos in het noordelijkste gedeelte van het IJsselmeer, tussen de Afsluitdijk en de lijn Lemmer – Medemblik.

Overige winnaars

ORC 2, Waarschip 1010 Yeti van P. van der Pol.

ORC 3 Black Magic Woman van H Visser (tevens overall winnaar ORC).

ORC 4 Friendship 34 Flyer van C. Woord

ORC 1-4 zonder spi: Elan 410 Hideous Kinky van E. Kramers

FPC: Frances 26 Clara van D. Boogert

Multihull: Nautitec 44 Salty Cat 2 van R. van den Boogaard

VKSJ: Falmouth Quay Point Violetta van Nynke Plaatsman

 

Voor de volledige uitslagen ga naar www.deltalloyd24uurszeilrace.nl.

 

 

Tags: Last modified: 29 januari 2019
Sluiten