The Ocean Race

De Volvo Ocean Race met IMOCA’s?

18:41

Aerial illustration of start of the Vendee Globe, in Les Sables d'Olonne, France, on November 6th, 2016 - Photo Vincent Curutchet / DPPI / Vendée Globe Vue aérienne du départ du Vendée Globe, aux Sables d'Olonne, le 6 Novembre 2016 - Photo Vincent Curutchet / DPPI / Vendée Globe

Afgelopen week was de jaarlijkse bijeenkomst van de IMOCA-klasse. De klasse-organisatie houdt zich bezig met de rappe 60-voeters, waar onder andere de Vendée Globe mee wordt gevaren. Tijdens die bijeenkomst stemde een grote meerderheid voor het idee om de Volvo Ocean Race te varen met de IMOCA’s.

De IMOCA-zeilers willen graag die kant op en wij zijn klaar. De bal ligt nu in het veld van de Volvo Ocean Race

– Antoine Mermod, voorzitter

Groot enthousiasme

Banque Populaire, de winnende boot van de 2016-editie van de Vendée Globe.
(c) Yvan Zedda/BPCE

De president van de IMOCA-klasse-organisatie, Antoine Mermod legt uit: “De IMOCA-zeilers stemden massaal voor het idee om beide werelden samen te brengen. In de komende weken zullen de gesprekken tussen klasse-organisatie en de Volvo Ocean Race verdergaan, zodat we een basis kunnen neerzetten waarop we een samenwerking op kunnen bouwen. De IMOCA-zeilers willen graag die kant op en wij zijn klaar. De bal ligt nu in het veld van de Volvo Ocean Race.”

Stilte bij de Volvo

Een concepttekening van de voorgestelde Volvo Open 60.

In mei van vorig jaar maakte de Volvo Ocean Race-organisatie bekend dat de nieuwe boten voor de volgende editie 60-voeters zouden zijn, die min of meer binnen de klasseregel van de IMOCA zouden vallen. De teams zouden minder groot worden en de havenraces zouden a la America’s Cup met snelle, foilende catamarans worden gevaren. Al in 2019 zou de nieuwe editie van de race van start moeten gaan.
Na dat bericht is het stil gebleven. Nog geen maand voor de start van de Volvo Ocean Race die op 22 oktober van start ging, werd bekend dat een nieuwe race in 2019 te ambiteus was. CEO Mark Turner was het er niet mee eens en trad af. Ook de plannen rondom de nieuwe boten leken stil te liggen. De toekomst van de Volvo Ocean Race lijkt daarmee onzeker, de vorm waarin die race eventueel wordt gevaren al helemaal. Wellicht blazen de IMOCA-zeilers de Volvo Ocean Race nieuw leven in.

Reacties

Vertrek No Way Back NY

(c) Amory Ross/Sea&Co/Ocean Masters

Boris Hermann is een jonge, veelbelovende Duitse zeiler. Zijn IMOCA is van de laatste generaties met foils. Hij is blij met de uitkomst van de bijeenkomst. “Doorgaan met samenwerken met de Volvo Ocean Race is geweldig nieuws. Als de twee meest prestigieuze offshore wedstrijden allebei worden gezeild met IMOCA’s, dan kan dat enorm helpen met de populariteit van de klasse. Het opzetten van projecten wordt dan nóg aantrekkelijker voor sponsors. Ook de Franse Paul Meilhat is content. “Ik ben erg tevreden en enthousiast over samenwerken met de Volvo Ocean Race. Het is een race waar ik van droom om meerdere redenen. Het is zonder twijfel de zwaarste race en het stelt je in staat om met de beste zeilers van over de hele wereld te strijden.”

Lees meer:

Omslagfoto: Vincent Curutchet / DPPI / Vendée Globe

Tags: , Last modified: 15 juli 2021
Sluiten