Nieuws

Volvo Ocean Race kiest: foils, cats én monohulls

11:09

Offshore 60 foot (18.29m) foil-assisted monohull

De volgende editie van de Volvo Ocean Race worden de offshore etappes op foil-assisted 60-voets monohulls gevaren en de inport races op foilende catamarans. Verder wordt er gesproken over een etappe rond Antarctica, gaat de wedstrijd frequenter plaatsvinden en gaat de organisatie ook zeilers opleiden. Dat heeft Volvo Ocean Race CEO Mark Turner woensdag bekend gemaakt.

VOR-directeur Mark Turner onthult de veranderingen. (c) Ainhoa Sanchez.

Foil assisted monohull

In de editie 2019/2020 zullen de offshore etappes gevaren worden met 18 meter (60 voet) lange en 5,5 meter brede foil assisted monohulls. De boten worden uitgerust met een kantelkiel van vijf meter diep en foils (draagvleugelzwaarden). Met de foils komen de boten gedeeltelijk uit het water tijdens het zeilen. Het zeiloppervlak aan de wind wordt 320 vierkante meter. Ruime wind komt daar 170 vierkante meter bij. De boten worden ontworpen door het Franse bureau Verdier en zullen in hoofdlijnen sterke overeenkomsten met de IMOCA’s hebben.

Over de catamarans die gebruikt zullen worden bij de inport race zijn nog geen details bekendgemaakt. “De ontwerpopdracht voor de catamarans die we gaan gebruiken voor de inport races staat nog uit,” zegt Turner. “Die gaan wel volledig foilen. Wat betreft formaat moet je denken aan iets kleinere boten dan de AC45.” Het grote verschil tussen beide boten geeft een heel nieuwe dimensie aan de wedstrijd. Het idee is dan ook dat het winnende team bestaat uit de beste ‘allround zeilers’.

Ronde om Antarctica?

Voor de offshore-wedstrijden: 60 voet lang met foils.

In de aankomende editie wordt de gebruikelijke route gevaren: rond de wereld met zowel start als finish in Europa. Die start en finish kunnen ook worden verplaatst naar een ander continent. Eigenlijk staan maar twee punten vast: de route moet rond de wereld gaan en zo veel mogelijk in de Zuidelijke Oceaan plaatsvinden. Een etappe non-stop rond Antarctica is een serieuze optie.

Ook de invulling van de stopovers zal worden veranderd. Waar deze in de huidige vorm vaak één of twee weken duurde is het idee dat in de volgende races meerdere pitstops van 24 tot 48 uur worden gemaakt.

Elke twee jaar racen

Verder wil men de race ook frequenter plaats laten vinden. Nu is dat nog elke drie jaar, in de toekomst wordt het wellicht een tweejaarlijks evenement. Een andere optie is om een ‘tussenevenement’ te organiseren zoals dat nu ook gebeurd met de America’s Cup World Series in de America’s Cup.

Zeilers opleiden

Ontwerper Guillaume Verdier (links) in overleg met VOR-directeur Mark Turner. (c) Amalia Infante.

In oktober 2016 kwam de VOR-organisatie al met het bericht dat de nieuwe teams op verschillende manieren uit zowel mannen als vrouwen mogen bestaan. Dat blijft volgens Mark Turner zeker gehandhaafd. Daarnaast wil de wedstrijdorganisatie inzetten op de nieuwe generatie zeilers. “Op dit moment moeten de zeilers zich van ‘zero to hero’ evolueren,” zegt Turner. Hiermee bedoelt hij dat de zeilers weinig mogelijkheden hebben om binnen het VOR-circuit opgeleid te worden. Om dit te bewerkstelligen is de organisatie een partnerschap aangegaan met World Sailing (de voormalige ISAF) en worden er VOR-academies opgericht. Ook hopen ze op een offshore zeilklasse bij de Olympische Spelen waaruit zeilers door kunnen stromen.

Duurzaam

Daarnaast wil de VOR een voorbeeld zijn voor duurzame energie en een schone wereld. De ambitie is om over te gaan op CO2-neutrale boten. De eerste stappen daarvoor zijn al gezet door de wedstrijdboten voor de komende editie uit te rusten met hydrogeneratoren die verplicht moeten worden gebruikt.

Beeld: Volvo Ocean Race

 

Tags: , , Last modified: 7 februari 2018
Sluiten