Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

‘Varen doe je samen’ campagne succesvol

17:54

Vijf jaar na het startschot van de ‘Varen doe je samen’ campagne rapporteert Stichting Recreatietoervaart Nederland over de geboekte resultaten. Steeds meer vaarweggebruikers kennen het project en waarderen het gemiddeld met het cijfer 7. De projectgroep verwerkt de onderzoeksresultaten en gedane suggesties in de campagne tot en met 2014.

Prinses Margrietsluis Lemmer

Prinses Margrietsluis Lemmer - VDJS foto Hylke Steensma

Logo Varen doe je samen

Varen doe je samen

Vijf jaar na het startschot van de ‘Varen doe je samen’ campagne rapporteert Stichting Recreatietoervaart Nederland over de geboekte resultaten. Steeds meer vaarweggebruikers kennen het project en waarderen het gemiddeld met het cijfer 7. De projectgroep verwerkt de onderzoeksresultaten en gedane suggesties in de campagne tot en met 2014.

Preventie
Het convenant van het project is tijdens de HISWA te water in IJmuiden ondertekend door Rijkswaterstaat, alle provincies, de havenbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Groningen, de ANWB, HISWA Vereniging, het Watersportverbond en Koninklijke Schuttevaer. Aanleiding voor de campagne was de constatering dat de berichtgeving over het voorkomen van, maar ook de toedracht en gevolgen van aanvaringen vaak te kort schoot. Hoewel aanvaringen in de binnen- en recreatievaart relatief weinig voorkomen, zijn de gevolgen meestal groot en waren de berichtgeving over preventie mager.

Verkeersveiligheid
De doelstelling van het project is om de verkeersveiligheid tussen recreatie- en beroepsvaart te verbeteren. Dit is tot nu toe gedaan door het beschrijven van knelpunten en het aanbieden van veilige (alternatieve) routes in een reeks folders, boekjes en internetcampagnes. Zo verscheen een reeks van 10 Knelpuntenboekjes waarin in totaal 100 kritieke knelpunten zijn beschreven waar beroeps- en recreatievaart zijn beschreven. Verder drukte de stichting de folders ‘Veilig het water op’,‘Spelregels voor een veilige snelle vaart’, ‘Veiligheid aan boord’ en ‘Het blauwe bord’ waarin ook de regels in het Binnenvaartpolitiereglement en het Rijnvaartpolitiereglement worden toegelicht.

Hollandsdiep bij WillemstadVeiliger varen
De Stichting onderkent dat het nog lastig statistisch te onderbouwen is wat het effect is van de campagne op de veiligheid. Wel krijgen ze van de waarnemende verkeersposten en patrouilleboten signalen dat vooral vanuit de recreatievaart rondom de knelpunten veiliger wordt gevaren. Het groeiende gebruik van marifooncommunicatie is nog niet optimaal. Echter de meest gehoorde zin bij knelpunten is ‘waar wilt u met hebben?’, aldus de stichting. Uit het onderzoek blijkt dat de Knooppuntenboekjes als meest zinvol en duidelijk worden ervaren. De meeste deelnemers zijn van mening dat deze wijze van presenteren bijdraagt aan het verhogen van de veiligheid op het water. Gemiddeld geven recreatieschippers het project een hoger cijfer dan beroepschippers.

Social media
Met nog drie jaar te gaan gaat de stichting ook via de digitale kanalen en social media de campagne promoten. Door de financiële situatie zijn de verschillende boekjes echter niet meer in print verkrijgbaar, maar wel online. De stichting nodigt bezoekers van de Hiswa in Amsterdam uit om zelf een usb-stick mee te nemen en op de stand alle folders en informatie digitaal over te nemen. (WP)
www.varendoejesamen.nl

Last modified: 25 januari 2012
Sluiten