The Ocean Race

The Ocean Race: Oceaanracen in een nieuw jasje

17:32

(c) Riemer Witteveen

De naam is officieel. Niet langer gaan we horen over de ‘Volvo Ocean Race’, maar vanaf nu is het gewoon ‘The Ocean Race’. Twee decennia nadat de Whitbread Round the World Race veranderde in de Volvo Ocean Race is het nu tijd voor wat anders. Het idee blijft gelijk: met volledig bemande boten rond de wereld racen in etappes, alleen er gaat wel een aantal zaken veranderen. In oktober 2018 schreven we al over de veranderingen, maar we brengen je even bij met wat we nu allemaal weten.

IMOCA’s erbij: Foilen!

(c) Yvan Zedda / Alea

De grootste verandering, op de naam na, is de toevoeging van boten uit de IMOCA-klasse. Deze boten zijn voornamelijk bekend als de boten waarin solo rond de wereld mee wordt gevaren in de Vendée Globe. Ze zijn 60 voet lang en de nieuwste generatie is uitgevoerd met foils. Het is een klasse waarin veel technologische vooruitgang te zien is en dat maakt de wedstrijd heel anders dan in de afgelopen edities, waarbij er in een eenheidsklasse werd gevaren, de VO65. Die boot blijft overigens wel van de partij, maar wordt toevertrouwd aan de jongere generatie oceaanracers. De pro’s doen dan mee in de IMOCA-boten en kunnen daar de ‘echte’ prijs winnen, en de jongeren doen mee voor de jongerentrofee.

De jonge Emily Nagel bewees zichzelf in de laatste editie van de Volvo OCean Race bij Team AkzoNobel. (c) James Blake/Volvo Ocean Race

Kleine crews, vrouwen verplicht

Op de IMOCA’s kan maar met een kleine crew worden gevaren. De boten zijn niet echt geschikt om met meer bemanningsleden te varen. Met teams van zo’n 5 a 6 man op de IMOCA’s wordt het dringen geblazen. Vaar je met 5 man, dan moet minimaal één bemanningslid vrouw zijn. Wil je toch met z’n zessen varen, dan moeten vier daarvan vrouw zijn. Bij de jongeren aan boord van de VO65’s moeten minstens 3 vrouwen aan boord zitten. Ook moeten minstens zeven zeilers jonger zijn dan 30 en drie zelfs jonger dan 26. Om de jonge zeilers toch verantwoord op pad te laten gaan, moeten 3 bemanningsleden al ervaring hebben in de Volvo Ocean Race of aan een andere grote offshore zeilwedstrijd hebben meegedaan.

Interesse vanuit Frankrijk

Frank Cammas (c) Martin Keruzore/Volvo Ocean Race

Vanuit het Franse offshore-circuit zijn al enthousiaste geluiden te horen. Het is niet verbazingwekkend dat juist de Franse offshore-zeilers de nieuwe opzet van de race wel zien zitten; veel Franse professionele zeilers zijn al bekend met de IMOCA-klasse en de Fransen zijn vrijwel onoverwinnelijk in het circuit. Frank Cammas, de Fransoos die met Team Groupama de editie in 2012-2013 op zijn naam wist te schrijven heeft al laten weten mee te willen doen aan The Ocean Race en hij laat er geen gras over groeien;  hij wil winnen! Cammas: Er zijn veel zaken die me interesseren voor de aankomende editie. Voornamelijk dat we weer teruggaan naar een open design-klasse. Ik kijk er erg naar uit om een geweldige IMOCA te bouwen en we praten al zes maanden over het project. Ik ben overtuigd dat we de race kunnen winnen.”

Ook de succesvolle solozeiler Paul Meilhat, die enkele maanden geleden nog de Route du Rhum wist te winnen aan boord van zijn IMOCA SMA, heeft interesse. Meilhat: “Als we twee races rond de wereld doen, en óók een Route du Rhum, dan is dat nauwelijks duurder dan het zeilen van een Vendée Globe.” Een campagne draaiende houden voor drie races zou rond de 4.5 miljoen per jaar kosten.

(c) Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

2021-2022

De eerste editie van The OCean Race begint eind 2021 vanuit Alicante. Dat is dan vier jaar na de laatste Volvo Ocean Race. In de vroege zomer van 2022 komen de boten dan aan, ergens in een Europese plaats. Er zullen maximaal negen oceaanetappes zijn en 10 havenraces. Of de race ook weer in Scheveningen finisht is helaas nog onbekend.

Omslagfoto: Riemer Witteveen

Tags: , , Last modified: 15 juli 2021
Sluiten