Internationale wedstrijden

Walmanager breekt regels voor stormwaarschuwing Mark Slats

17:17

UPDATE: Mark Slats zet koers naar A Coruña.

Op Slats’ facebookpagina is te lezen dat Slats contact heeft gehad met zijn walmanager Dick Koopmans en dat ze gezamenlijk hebben besloten om koers te zetten naar A Coruña. De organisatie van de Golden Globe Race bericht in het laatste persbericht dat Slats hierdoor mogelijk een tijdstraf kan ontvangen, omdat hij assistentie van buiten heeft gekregen. Koopmans heeft vandaag regelmatig contact gehad met Don McIntyre, de organisator van de GGR. In een mail van Koopmans is te lezen:

Het negeren van autoriteiten zoals de kustwacht en een topmeteroloog. Ik vertrouw het Race Comité niet voor wat betreft hun kennis over de situatie. Ik denk dat veiligheid nu belangrijker is dan regels. Ik zal mark van nu af aan berichten sturen op zijn Iridiumtelefoon. Advies van Gerrit Hiemstra: ‘Houd een helicopter paraat.’

Don McIntyre reageerde als volgt:

Er zijn hier twee zaken gaande. De ene is veiligheid en we staan in dienst van Mark Slats. Het tweede is de gang van zaken ten aanzien van de Notice of Race. De GGR gaat door met het bieden van adviezen aan alle deelnemers aangaande het weer. Helaas heeft Slats’ walmanager besloten de Notice of Race niet na te volgen.

Het Race Comité komt morgen samen om het bewijsmateriaal te bekijken en een eventuele tijdstraf te bepalen.


Mark Slats zeilt nu nog in relatief gunstig weer, maar dat gaat rap veranderen.  Volgens de verwachtingen komt er vannacht een storm over hem heen met windstoten tot wel 60 knopen. Nou is de de windsterkte niet zozeer het probleem, maar de verwachte golfslag in de Golf van Biskaje des te meer. Slats’ walmanager Dick Koopmans is er niet gerust op: “Elke fatsoenlijke zeiler die bij verstand is kan zien dat het een gevaarlijke situatie gaat worden voor de kust.”

Advies van de organisatie

Vlnr: Organisator Don McIntyre, Jean Luc van den Heede & Mark Slats
(c) Riemer Witteveen

Op Facebook schrijft Don McIntyre, de organisator van de Golden Globe Race, dat ze Slats in de ochtend hebben geadviseerd om niet langzamer te gaan varen. Ze gaan er vanuit dat Slats op donderdag 31 januari in de namiddag kan finishen. Kort daarna verwachten ze dat de storm in alle hevigheid losbarst in de Golf van Biskaje. Dick Koopmans is het er niet mee eens. “De organisatie wil de finish niet verleggen. Ik vind het volstrekt onverantwoord en heb dat ook tegen Don gezegd. Gelukkig heeft Don een bericht naar Mark gestuurd en die weet nu wel hoe ik erover denk.”

Stel je voor dat er in Nederland een wedstrijd zou zijn en de finish ligt tussen Vlieland en Terschelling en het waait windkracht 10 uit het Noord-Oosten. Geen enkele wedstrijdorganisatie zou de finish dan laten liggen.

– Dick Koopmans, Walmanager Mark Slats

Noordwest 10 op het Wad

“De organisatie doet nu alsof het wel veilig is, terwijl dat niet zo is”, vertelt Koopmans. “Als je serieus naar de voorspellingen kijkt, dan moet je Mark vertellen dat hij donderdag die haven niet in kan en niet vertellen dat het wel meevalt. Stel je voor dat er in Nederland een wedstrijd zou zijn en de finish ligt tussen Vlieland en Terschelling en het waait windkracht 10 uit het Noord-Oosten. Geen enkele wedstrijdorganisatie zou de finish dan laten liggen. Bovendien worden de golven vaak vergeten. “Elke fatsoenlijke zeiler die bij verstand is kan zien dat het een gevaarlijke situatie gaat worden voor de kust.”

Gerrit Hiemstra

“Ik ga dit niet op eigen houtje beslissen,” zegt Koopmans, “ik heb daarom met weerman en zeiler Gerrit Hiemstra gebeld en gevraagd wat hij van de situatie vindt. Die voorspelde ook 60 knopen wind, maar zei ook dat hij golven van 6,6 meter verwacht voor de kust van Les Sables-d’Olonne, daar waar de finish zal zijn. Die wind kunnen de boten wel hebben, maar de golven aan lager wal bij Frankrijk, dat gaat fout. Bij de finish staat zo’n 10 meter water! Je weet eigenlijk al honderd procent zeker, dat tussen donderdagochtend en vrijdag de haven volstrekt onverantwoord is om aan te lopen.” Er staat bij de finish niet veel meer dan 10 meter water, en met die golven is het dus gevaarlijk om daar te zijn, zeker als je op gegist bestek die kant op moet. Koopmans: “Ik vind het bijna misdadig van de organisatie en Hiemstra zei dat je Don McIntyre wel aansprakelijk zou kunnen stellen als er wat gebeurt.”

Slats krijg het waarschijnlijk weer zwaar te verduren

(c) Klaas Wiersma

Getouwtrek

McIntyre, op zijn beurt, vindt dat de verantwoordelijkheid bij de schipper ligt en geeft aan alleen maar te adviseren. En dat zorgt voor getouwtrek tussen Koopmans en de organisator.  Koopmans: “Ik heb A Coruña genoemd als optie. Of in ieder geval een wat meer zuidelijke koers die kant op. Als Mark op eigen houtje besluit om toch richting de finish te varen, dan zou het zijn eigen besluit moeten zijn en niet die van de organisatie.”

Wanneer finisht Slats?

Dick Koopmans hoopt dat Slats tot morgenochtend zuidelijk blijft varen. “Het wordt dan wat duidelijker wat het weer gaat doen. Ik hoop dat het lukt om voor 12 uur te finishen op donderdag, anders wordt het misschien wel pas na het weekend.

Omslagfoto: Tapio Lehtinen/GGR/PPL

Tags: , Last modified: 23 april 2021
Sluiten