Nieuws

Motorproblemen in de America’s Cup

Als het aan Alinghi ligt, kent de America's Cup in februari een primeur: de catamaran van het syndicaat krijgt een motor. Rechtszaken volgen ongetwijfeld.

14:55

Alinghi, een catamaran van honderd voet, is een knap stukje techniek. De spanwijdte van de boot bedraagt om en nabij de 85 voet. Die enorme spanwijdte is technisch zeer moeilijk te realiseren bij een boot met maar twee rompen, de constructie wordt immers snel zwak. Daarom wordt er boven een bepaalde lengte liever een trimaran gebouwd. De derde romp zorgt ervoor dat de constructiestijfheid makkelijker te beheersen is.

 

Zeil tegenover gewicht

Boven een bepaalde lengte, zo ongeveer zestig voet, winnen trimarans het van catamarans. Dat klinkt vreemd, want trimarans hebben natuurlijk een groter nat oppervlak en meer gewicht dan catamarans. Onder de zestig voet zijn het dan ook de catamarans die meer pure snelheid hebben, maar boven die lengte gaat het niet meer zo om gewicht en weerstand. Dan wordt de hoeveelheid zeil die een boot kan dragen bepalend.

 

‘The way to go’

Hoe breder het platform, hoe meer zeil erop kan. Trimarans konden tot nu veel breder gebouwd worden en waren dus, bij maxi-multihulls, ‘the way to go’. De catamaran van Alinghi mag dan ook, met ontelbaar veel slagen om de arm natuurlijk, worden beschouwd als een technisch hoogstandje van de grootste orde.

 

Motor

Tegelijkertijd heeft het bouwen van een dermate grote cat natuurlijk gevolgen. En die heeft Alinghi geprobeerd te ondervangen met een verandering van de regels. Voor het eerst in de 158-jarige geschiedenis van de Amrica’s Cup wil het team het gebruik van motoren toestaan.

 

Niet voor de voortstuwing, maar wel voor het trimmen van de zeilen. Kennelijk kan Alinghi een dergelijk zeiloppervlak op hun boot zetten, dat het voor mensen niet meer in de hand te houden is. De protesten, u begrijpt het al, zijn niet van de lucht.

 

Woensdagavond

In bijna geen enkele raceklasse ter wereld (zeg gerust in 99,99% van de gevallen), wordt het gebruik van elektrische lieren en dergelijke toegestaan. Opvallend genoeg zou Alinghi bijvoorbeeld niet mogen meedoen aan de woensdagavondwedstrijdjes die de eigen jachtclub, de Societé Nautique de Genève, organiseert.

 

Voor de America’s Cup gelden andere regels, zo weten we inmiddels. Tegenstander BMW Oracle beraadt zich op stappen. Alinghi-eigenaar Ernesto Bertorelli maakt zich alvast niet teveel zorgen: "De Deed of Gift (voorschriften, red.) is duidelijk over het feit dat het zowel een zeilcompetitie als een technologische race is. Wij vonden dan ook dat we gerust een motor konden gebruiken."Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Last modified: 24 juli 2009
Sluiten