Internationale wedstrijden

Mastproblemen Van den Heede verergerd

16:26

PPL Photo Agency - Copyright free for editorial use only Photo Credit: Christophe Favreau/GGR/PPL ***2018 Golden Globe Race. Les Sables d'Olonne March 2018. French skipper Jean-Luc Van Den Heede sail training on his Rustler 36 MATMUT in preparation for the start of The 2018 Golden Globe Race race from Les Sables d'Olonne on July 1

Golden Globe-koploper Jean-Luc van den Heede heeft nog altijd problemen met zijn mast. De bout waarmee zijn verstaging vastzit, net onder de zalingen, vreet zich een weg door het aluminium heen. In de Zuidelijke Oceaan had de Fransman het nog bijna opgegeven, maar hij besloot later om toch door te varen. De scheur in zijn mast is nu nog groter geworden.

Halve wind

Koploper Jean-Luc van den Heede.
(c) Christophe Favreau/Matmut/PPL

Van den Heede is weer in zijn mast geklommen om de situatie te bekijken en gaf aan nog meer zeil te moeten minderen. Dick Koopmans, jachtontwerper en manager van Mark Slats, denkt wel dat de 73-jarige wel door kan naar Frankrijk, maar zeker wel langzamer. Koopmans: “Het was onzin dat Van den Heede in veiligheidsmodus zeilde. Hij voer echt heel hard. Maar nu is het tot de Azoren voornamelijk halve wind of hoger zeilen. Zijn mast krijgt dan hardere dreunen en kan daar niet tegen. De kans dat de problemen met de mast verergeren lijkt me realistisch.” Volgens Koopmans kan Van den Heede eventueel het zalingbeslag gebruiken, al zijn die niet berekend op dergelijke krachten.

Slats maakt zeker kans op de overwinning, ook als Van den Heede geen schade had gehad.

– Dick Koopmans, manager Mark Slats

De mast van Mark is een slag dikker en nog dik in orde.
(c) Christophe Favreau/GGR/PPL

Slats nadert zijn prooi

Gentle Giant Mark Slats is sinds Kaap Hoorn met een flinke inhaalslag bezig. De afstand tussen hem en zijn Franse aartsvijand was op vrijdagmiddag nog 740 mijl. De schade aan de mast van Van den Heede kan erg gunstig uitpakken voor de Nederlander. Maar, zegt Koopmans, “Slats maakt zeker kans op de overwinning, ook als Van den Heede geen schade had gehad.” Voor de finish moet de Fransman ook nog een tijdstraf van 18 uur uitzitten. Vaart Slats een halve knoop harder, dan kon het wel eens een spannende finish worden. Koopmans: “Als je naar de masten en zeilen kijkt, dan is een halve knoop wel realistisch. Als Slats en Van den Heede in hetzelfde weer zouden zitten en Van den Heede geen vaart hoeft te minderen, dan komen ze ongeveer tegelijk aan. Het weer is de grote onzekere factor.”

Volgens de regels?

(c) Jean-Luc Van Den Heede/PPL/GGR

Op fora, zoals het Zeilersforum of het forum van de Amerikaanse website SailingAnarchy wordt druk gespeculeerd over de boten, de zeilers, de regels, de organisatie en het verloop van de wedstrijd. Sommige zeilers vragen zich af hoe het kan dat Van den Heede zulke tactisch voordelige beslissingen maakt. Op het forum van SailingAnarchy vroeg iemand zich al eerder in de race hardop af: “Dus van den Heede heeft de afgelopen dagen zo kaarsrecht langs een lengtegraad gezeild en besluit dan willekeurig om naar het noorden te gaan, waarmee hij toevallig het slechtste gedeelte van een windstilte die op Windy (een weersite, red) te zien is omzeilt. Maar uiteraard is er geen sprake van routering? Geen vrienden die op de satelliettelefoon zeggen ‘het is hier zeker wel mooi in het noorden!'” Al het belverkeer via de satelliettelefoon wordt echter gemonitord door de organisatie en die ziet streng toe op onrechtmatig gebruik.

Het is helemaal geen geluk. Goede zeilers weten waar de wind zit

– Dick Koopmans

Dick Koopmans vaart met zijn Jager op met Mark Slats bij vertrek uit Scheveningen
(c) Ben Rutte

Van den Heede is een vakman

Koopmans ontkracht de vermoedens over routering. Volgens hem kan het best zijn dat zeilers af en toe een cryptische hint krijgen, “maar dat is niet per se routering”. De Fransman is een vakman die weet wat hij doet, vertelt de Nederlandse jachtontwerper. “Als je Van den Heede een goed weerbericht geeft, en dat kan in de Golden Globe Race, dan kan hij daar wel wat mee.  Ik denk dat Van den Heede het heel goed zelf kan, het is zijn vak geweest. Bovendien wordt weleens gezegd dat goede zeilers altijd geluk hebben, maar dat is helemaal geen geluk. Goede zeilers weten waar de wind zit.”

Ontmoeting op zee?

Vlnr: Organisator Don McIntyre, Jean Luc van den Heede & Mark Slats, twee dagen voor de start.
(c) Riemer Witteveen

Het kan zomaar zijn dat de Nederlander en de Fransman erg dicht bij elkaar komen. Maar of ze heel dicht bij elkaar zullen komen betwijfelt Koopmans: “Als de verschillen erg krap worden gaat Van den Heede ene kant op en Mark de andere. Van de Heede is een tactische man en hij weet dat hij er geweest is als hij Mark tegenkomt.” Koopmans verwacht dat Slats tussen 30 januari en 7 februari in Les Sables-d’Olonne aan zal komen.

Omslagfoto: Christophe Favreau/GGR/PPL

 

Tags: , Last modified: 23 april 2021
Sluiten