Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Lastige omstandigheden in Almere

Winnaar Almere Regatta

Winnaar Almere RegattaDe extreem lastige zeilcondities van dit weekend kenmerkten de GCO Almere Regatta 2012. Op zaterdag toonde moeder natuur zich van haar grillige kant. Voor veel deelnemers werd het overleven in flinke IJsselmeergolven en windkracht 6-7. Zondag bleek juist het gebrek aan druk in de zeilen de grootste spelbreker. De wedstrijdcomités haalden alles uit de kast om er geldige races uit te persen. Dat lukte niet op alle banen, de winddraaiingen waren te extreem.

Whos' Next, winnaar Almere RegattaDe extreem lastige zeilcondities van dit weekend kenmerkten de GCO Almere Regatta 2012. Op zaterdag toonde moeder natuur zich van haar grillige kant. Voor veel deelnemers werd het overleven in flinke IJsselmeergolven en windkracht 6-7. Zondag bleek juist het gebrek aan druk in de zeilen de grootste spelbreker. De wedstrijdcomités haalden alles uit de kast om er geldige races uit te persen. Dat lukte niet op alle banen, de winddraaiingen waren te extreem.

“Na de eerste twee races hebben we geen kwartier dezelfde wind gehad”, aldus wedstrijdleider Peter Aanink, die op de baan voor de ORC-jachten aan het werk was. “Dit komt maar zelden voor. Het was op het randje van ons kunnen.”

Startschot Annemarie Jorritsma
De slotdag begon veelbelovend met een bries van circa 18 knopen en het startschot van Annemarie Jorritsma, burgemeester van Almere. Gaandeweg de ochtend nam de wind af en uiteindelijk hing op alle drie de banen de uitstelvlag. Rond 14.45 uur keerde de gehele vloot terug naar de haven. Ondanks deze moeilijke weersomstandigheden sprak René Peeters, wethouder sport, zich na afloop positief uit over de GCO Almere Regatta: “Almere verdient een zeilevenement als dit. We zullen kijken dat we hier ook in de toekomst een mooie traditie van kunnen maken.”

Annemarie Jorritsma lost startschot Almere Regatta

ORC – White Hawk en Who’s Next prolongeren titel
In de ORC 1 ging de eindzege opnieuw naar de X-46 What’s Next van eigenaar en organisator Boudewijn Ploos van Amstel. Na zes wedstrijden bedroeg de voorsprong dertien punten. Tacticus Marc Bleij doet verslag: “Gisteren was een overlevingsdag, ook voor ons. Er stond tussen de 20 en 30 knopen wind. We hebben geprobeerd te spinnakeren, maar daarvoor woei het een beetje te hard. We zijn gelukkig één van de weinige boten waar alles heel is gebleven.”

Van de vier wedstrijden finishte de Who’s Next driemaal als enige. “Dat was voor ons dus maximaal punten scoren.” Bleij omschrijft dit als ‘een dubbel gevoel’, omdat de tegenstand volledig weg was. “Vandaag was onze eerste start waanzinnig scherp, maar net twee seconden te vroeg. We moesten dus terug en konden daarna weer makkelijk aansluiting vinden. De wind ging ongeveer 25 graden naar rechts en wij voeren als enige naar rechts. We konden alleen op handicap niet iedereen inhalen. Het werd een derde plek. Dat was onze aftrek. De tweede race ging lekker, dus overall zijn we goed geëindigd”, aldus de winnaar.

Vorig jaar schreef de Who’s Next eveneens de GCO Almere Regatta op zijn naam. ‘Maximale score”, aldus Bleij met een glimlach. De Miles4Justice van Geert-Jan Knoops ging zaterdag als favoriet van start, maar begon de serie met een RAF (retired after finish). Carry Knoops licht toe wat er gebeurde: ‘Een paar uur na de wedstrijd kwam er iemand naar ons toe, die vertelde dat we de gate verkeerd hadden genomen. We hebben ons toen alsnog teruggetrokken, want we willen het sportief spelen.” De Miles4Justice eindigde als derde overall.

Aan de wind tijdens Almere Regatta

White Hawk wint ondanks schade
In de ORC 2 met acht boten pakte de X-412 The Fox van schipper Lendering na vijf races de winst. In de ORC 3 met twaalf deelnemers ging die eer net als in 2011 naar Team White Hawk van schipper Sybout Hiemstra. Dit ondanks het gescheurde grootzeil in het heetst van de strijd op zaterdag. Hiemstra: “In de tweede wedstrijd scheurde in het voordewindse rak ons grootzeil finaal doormidden. We zijn doorgevaren op de fok met een klapperend grootzeil. Toen werden we nog vierde. Ik stuurde daarna al naar de haven, toen de bemanning zei dat we best konden doorvaren. Het ging immers prima op de fok. We hebben met een touwtje het grootzeil aan elkaar geknoopt, er zat meer onder de giek dan er boven. Tot onze verrassing werden we twee keer eerste. Dit zeil is finaal aan gort, morgen varen we met een oud grootzeil. Ik ben benieuwd of we daaraan kunnen wennen.” Met een derde plaats in de enige race op zondag stelden Hiemstra en zijn bemanning de tweede achtereenvolgende eindzege veilig.

Eenheidsklassen
Van de eenheidsklassen verscheen de J22 met de meeste boten (11) op de startlijn. Ze zeilden echter de minste wedstrijden, slechts drie. In de FF65 deden vier teams mee, waarvan de FF Anders van schipper Biesheuvel als winnaar uit de bus komt. De zes J80’s zetten zes resultaten neer. De eindoverwinning gaat naar de Jalapeno van eigenaar Vroon. In de J22 eindigt de NED 1440 van stuurman Frans Bianchi bovenaan. Zijn middenman Marcel Hanenburg vertelt: “We zijn met zijn drieën, dus het was een pittige klus. Gisteren was het overleven aan de wind en voor de wind heel hard naar beneden. Het was niet echt tactisch varen. Vandaag hadden we een goede wedstrijd. We hebben nog even tweede gelegen en vlak voor de gate konden we er net voor kruipen. Toen was het een eentje.”

Ongeldig evenement voor Cats en skiffs
Op baan C voor de cats en skiffs werden zondag drie vergeefse startpogingen gedaan en de boeien werden wel zes keer verlegd. Het mocht allemaal niet baten. Daarmee bleef de teller op twee races staan. Dat betekent volgens de wedstrijdbepaling dat het voor deze klassen een ongeldig evenement is. Voor de uitslagen van de twee gevaren races, klik hier.

Gerd-Jan Poortman in organisatierol
Jarenlang begaf tweevoudig Volvo Ocean Race-zeiler Gerd-Jan Poortman zich enkel op de voorgrond van zeilevenementen. Sinds vorig jaar is hij ook op de achtergrond zeer actief. “Ik zeilde met de Who’s Next en zo ben ik door Boudewijn en Anuschka Ploos van Amstel gevraagd om het watergedeelte van deze nieuwe regatta te organiseren.” Dat betekent dat Poortman de logistiek en de mensen op het water regelt. Hij haalde allereerst de ervaren wedstrijdleider Peter Aanink aan boord. ‘En ik wilde zoveel mogelijk races laten plaatsvinden, dus hebben we de start en finish uit elkaar gehaald. Verder wilde ik niet gelimiteerd zijn in het aantal wedstrijden en daarom hebben we er vijf per dag gepland. Helaas was het vandaag wel veel wachten, maar dat kwam door de wind.” Poortman geniet van zijn nieuwe rol: ‘Het is super leuk om te doen en je leert er als zeiler enorm van.”

Voor de volledige uitslagen, klik hier.

Zie ook www.vvvalmere.nl en www.almereregatta.nl

De Almere Regatta wordt mogelijk gemaakt door Global Conference Organisers (GCO), AssumDelft Advocaten, Bearing Sportswear, Claris, DUIN, George Kniest, Halversails, Marina Muiderzand, North Sails en VVV Almere.