Nieuws

Klussen met Doejong: interieur verbouwen

11:48

Anderhalf jaar geleden kochten Arnout en Rosan de 34-voets stalen S-spant Doejong. Het plan: een rondje Atlantic in de zomer van 2019. Voor die tijd is er nog flink werk aan de winkel. Het budget is bescheiden, maar het moet natuurlijk wel goed gebeuren. Deze maand: het interieur.

De eigenaren van Doejong.

Het motto van de scheepsmakelaar is: het interieur verkoopt het schip. Dat geldt ook voor ons: een van onze wensen was een aparte hut om gasten mee te nemen en om er later een naar deo meurend puberhol van te maken. Doejong heeft een ruimte voor een tweepersoons achteronder, maar dat is nog niet ingetimmerd bij de aankoop.
Dat moeten we dus nog ‘even’ doen. En natuurlijk zijn er nog een paar andere klussen binnen om de boot geschikt te maken voor ons lange verblijf aan boord.
Onze doelstelling voor het interieur is dus eigenlijk heel eenvoudig: we betimmeren het achteronder om een hoop leefruimte te winnen. In het achteronder staan twee langsbanken aan weerszijden, een schot voor het motorruim en een schot voor de roerkoning. Het wordt een uitdagende klus om het geheel te isoleren, raamkozijntjes te maken en de wanden te betimmeren.

Nieuwe schot

Tussen het achteronder en het motorruim staat een dun, houten wandje. Het achteronder is behoorlijk krap en het motorruim is zeer ruim. Door het schot één spant (ongeveer 50 centimeter) naar voren te verzetten, wordt het achteronder een stuk ruimer en blijft de motor nog steeds goed bereikbaar.
Hierdoor past de opblaasbare dinghy precies onder het ene bed en de buitenboordmotor onder het andere. In het motorruim hoeven we alleen de vetpot te verzetten en de leiding naar de schroefasdoorvoer te verleggen.

Comfortabele plek

We maken het schot uit losse delen, op maat gemaakt door middel van mallen (zoals we later in dit artikel bespreken). De delen passen heel strak en zitten met schuifjes vast. De keuze voor losse delen in plaats van luikjes, zorgt ervoor dat we een grotere toegang tot de motor kunnen creëren. Bovendien zijn deze delen beter vast te zetten tegen trilling dan luikjes.
We besluiten om er geen extra motorisolatie tegenaan te zetten. Die platen zijn behoorlijk prijzig. En doordat het verlengde van de staalconstructie van de bedden tot in het motorruim doorloopt, zal het altijd luid blijven in deze hut wanneer de motor draait. Dus besluiten we dat het nu de kosten niet waard is. Het is in elk geval een comfortabele plek wanneer we zeilen of stilliggen. En mochten we ooit van gedachten veranderen, dan kunnen we de platen altijd nog toevoegen.

Zeilen 06/2019

Ben je benieuwd naar de rest van de verbouwing? Welke  delen van het interieur pakken Arnout en Rosan nog meer aan? je leest het in Zeilen 06/2019! Koop het nummer hier online in de webshop. De editie is ook tot en met woensdag 19 juni verkrijgbaar in de winkel.

Foto’s en tekst: Arnout Anneveld & Rosan de Cock Buning

Tags: , , , Last modified: 17 juni 2019
Sluiten