Nieuws, Wedstrijden

Incident met ‘Team Heiner 3’ kwam door verzwakte kielbouten

20:52

Eind augustus vorig jaar verloor de MaxFun 35 Team Heiner 3 haar kiel bij de Zeeuwse kust. De twee opvarenden werden door de KNRM gered, maar de boot was verloren. Het ongeval riep vele vragen op. Wat was er gebeurd, hoe heeft dat kunnen gebeuren en hoe kan het in de toekomst voorkomen worden? Dinsdagochtend kwam er een update over het ongeval op de Facebookpagina van Team Heiner, waarin de feiten werden gepresenteerd, en Roy Heiner een toelichting gaf.

Verzwakte kielbouten

Team Heiner 3 na de berging.
Via de Facebookpagina van Team Heiner

Volgens Team Heiner hebben experts het ongeval onderzocht. Er is geen overeenkomst met het ongeval van de Hooligan V, een andere MaxFun 35 waarbij de boot ook de kiel verloor. De experts achten het aan de hand van het schade beeld aannemelijk dat, “eerdere (niet bekende) aanvaringen de kielbouten hebben verzwakt.” De “lichte grondberoering voor de Zeeuwse kust” zou de finale klap zijn geweest.

Roy Heiner wil vooral vooruit kijken: “Boten worden ontworpen om aan de grond te kunnen lopen, maar dit incident wensen wij geen enkele booteigenaar en onze mooie sport niet. Check je kielbouten en vervang ze periodiek. Voor mij blijft een blikseminslag ook een onbekende en onzekere factor. Daarnaast heeft het incident veel los gemaakt bij onze Team Heiner Talents. Dat hoort natuurlijk bij dit soort ervaringen. Je baalt enorm, je leert ervan, je wordt er wijzer van. Zonder kansen geen ontwikkelstappen. Wij komen sterker terug!”

Na het incident met Team Heiner 3 hebben wij wederom alle scenario’s doorgerekend. Hier is geen afwijking waargenomen.

– Maarten Voogd, jachtontwerper

Maarten Voogd

Reactie van Maarten Voogd, de ontwerper

MaxFun 35 ontwerper Maarten Voogd : “Ik waardeer het dat Roy Heiner ons direct heeft betrokken bij het onderzoeken van wat er precies is gebeurd, ook gezien het verleden van de Maxfun 35. De Maxfun 35 is een lichtgewicht high performance boot, ontworpen in 2001. Er zijn in totaal 10 boten gebouwd naar dit ontwerp. In 2007 is het ontwerp van de Maxfun 35 door het onafhankelijke MAIB volledig doorgelicht na het incident met Hooligan V en zijn alle aanbevelingen opgevolgd. Kielberekeningen zijn opnieuw ingediend bij een CE notified body en goedgekeurd en nieuwe kielen zijn geïnstalleerd onder alle Maxfun 35’s.”

Hooligan V. Het rapport van Team Heiner toont aan dat er géén overeenkomsten zijn tussen de incidenten.

“Dat er weer een kielincident met een Maxfun 35 plaatsvindt, leidt uiteraard ook bij ons tot vragen”, vervolgt Voogd. Na het incident met Team Heiner 3 hebben wij wederom alle scenario’s doorgerekend. We zijn inmiddels 17 jaar verder en met geavanceerdere software zijn wij in staat om nog nauwkeurigere analyses te maken en de constructie te beoordelen op de vereiste ISO-norm. Hier is geen afwijking waargenomen. Waar wij geen controle over hebben is wat een boot in de praktijk meemaakt. Wij kunnen ons derhalve vinden in het transparante rapport van Team Heiner en sluiten ons aan bij de woorden van Roy dat routinechecks, dan wel periodieke vervanging van kielbouten, of welke andere kritische onderdelen dan ook, essentieel zijn voor de veiligheid van enige boot.”

De feiten

In het facebookbericht staat de volgende opsomming van de bekende, relevante feiten:

  • De kielen en kielbouten van onze Max Fun 35’s zijn in 2007 vervangen n.a.v. het Hooligan V ongeluk
  • De kielbouten van de TH-3 zijn in augustus 2015 uitgebreid geïnspecteerd, geen bijzonderheden aangetroffen
  • In juni 2018 is de TH-3 door de bliksem getroffen. Na grondig onderzoek door een externe partij zijn de aangetroffen schades aan roer, romp en instrumenten hersteld. Er was geen bliksemschade of delaminatie aanwezig aan de kiel- romp verbinding of zichtbaar op de bulb
  • In juli en augustus 2018 hebben de Team Heiner Talents ’16 met de TH-3 deelgenomen aan het ORC WK, Ramsgate Sailing Week, Cowes Week en Breskens Sailing Week
  • Op 27 augustus 2018 heeft tijdens de delivery terug naar Lelystad een lichte grondberoering plaats gevonden voor de Zeeuwse kust, pal naast de geplande route. Er is zeilend en zonder motor weer overstag gegaan om terug te varen om de originele geul voor de kust van Schouwen Duivenland te volgen. Na circa 15 minuten zeilen is vlakbij het Brouwerhavens Gat plotseling veel helling ontstaan en reageerde de boot niet goed op het roer. De zeilers wisten niet wat er aan de hand was, maar na rustig en bewust overleg is er besloten om de zeilen te strijken. Vanwege het onvoorspelbare zeilgedrag is er een Mayday signaal uitgezonden. In afwachting van de KNRM is er gedurende ca 45 minuten tegen de wind in op de motor gevaren met controle over het schip. Er was geen water aanwezig in het schip. Na aankomst van de KNRM zijn de opvarenden droog overgezet en heeft de KNRM een sleepspruit aangebracht op het schip. Bij het starten van het slepen is de boot gekapseisd totdat de mast de bodem raakte. Duidelijk was te zien dat de kiel toen ontbrak en dat de kielbox leeg was. Opvarenden zijn naar de wal gebracht en het schip is de volgende dag 6 mijl van de gekapseisde positie teruggevonden en geborgen.
  • Bij onderzoek aan de wal was zichtbaar dat de voorste bout in het kielbox laminaat getrokken was, er waren kleine haarscheurtjes om de bout zichtbaar. Alle 3 kielbouten die de kiel in de kielbox bevestigen, waren gebroken. De voorste kielbout vertoonde een bros breukvlak, de achterste twee kielbouten vertoonden een (slecht waarneembaar) vermoeiingscheur.
  • Er is nog gezocht naar de kiel en bulb, maar deze zijn helaas niet gevonden. Het was interessant om te weten hoe groot de schade aan de loden bulb was geweest om een inschatting te maken van de ernst van de grondberoering.
  • De kielbouten van het zusterschip (TH-2) zijn inmiddels preventief vervangen, hier zijn geen sporen van vermoeiingsscheuren aangetroffen.
  • Het enige verschil tussen de twee Max Fun zusterschepen is dat de boot waar de kiel verloren is gegaan, in de laatste 11 jaar ongeveer een jaar extra gezeild heeft en door de bliksem geraakt is.

Verder lezen over kielen

Meer weten over kielproblemen en het onderhoud van eigen kiel, lees dan het Aprilnummer van vorig jaar. In het dossier doet ook jachtontwerper Maarten Voogd zijn verhaal. Hier te verkrijgen in onze webshop.

Omslagfoto: (c) KNRM – Neeltje Jans

Tags: , , Last modified: 6 februari 2019
Sluiten