Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Haagse wethouder monstert aan

09:24

North Sea Race

North Sea RaceIn tegenstelling tot de Vuurschepenrace naar Harwich verliep de 180-mijl lange North Sea Race terug naar Scheveningen rustig. Een goede bootsnelheid bleek doorslaggevend op de terugweg. Na 22 uur en 7 minuten pakte Harm Prins met de VO60 Pleomax op zaterdagmorgen 19 mei de line honours. De overallprijzen gingen naar de Elke (IRC), Lenco (ORC lange baan), NADA (ORC korte baan) en de Junique (doublehanded). De Haagse wethouder Karsten Klein reikte zondag 20 mei de prijzen uit in de goede gevulde visafslag.

North Sea RaceIn tegenstelling tot de Vuurschepenrace naar Harwich verliep de 180-mijl lange North Sea Race terug naar Scheveningen rustig. Een goede bootsnelheid bleek doorslaggevend op de terugweg. Na 22 uur en 7 minuten pakte Harm Prins met de VO60 Pleomax op zaterdagmorgen 19 mei de line honours. De overallprijzen gingen naar de Elke (IRC), Lenco (ORC lange baan), NADA (ORC korte baan) en de Junique (doublehanded). De Haagse wethouder Karsten Klein reikte zondag 20 mei de prijzen uit in de goede gevulde visafslag.

Daarbij deed hij een sportieve oproep: “Misschien heeft iemand volgend jaar een plek voor mij aan boord, want ik zou graag een keer meedoen.” ORC-winnaar Erik van Vuuren van de Lenco gaf daar direct gehoor aan. “Inzet dient beloond te worden, dus Karsten je hebt bij ons een plek aan boord”, aldus Van Vuuren.

Elke wint IRC-overall
Schipper Frans Rodenburg scoorde in de Vuurschepenrace met de Elke First 40 een tweede plek achter Baraka GP in de IRC 1. Op de terugweg deden Rodenburg en zijn bemanning er een schepje bovenop. Dat resulteerde niet alleen in de overwinning in hun IRC 2-klasse, maar tevens in de overallzege in de IRC lange parkoers. Rodenburg doet verslag van een paar succesvolle dagen zeilen: “We vertrokken zonder rif vanuit Scheveningen. Het zag er allemaal redelijk uit, maar gaandeweg werd het onrustiger. Tegen de avond besloten we een rif te zetten en dat bleek nodig. De wind bleef maar toenemen.”

Overleven
“Op een gegeven moment was het echt overleven, waarbij we blij waren dat alles heel bleef. Gedurende een half uur konden we echt niets meer doen. Uiteindelijk kwamen we heelhuids binnen en bleken we ook nog tussendoor hard gevaren te hebben. Voor en na de buien zullen we maar zeggen.” Volgens Rodenburg lagen ze het grootste deel van de race voor de Baraka GP, die ze uiteindelijk toch voorbij schoten. “We verloren het op drie minuten, dat is pijnlijk.”

Uitreiking prijzen North Sea Race 2012De North Sea Race terug naar Scheveningen noemt Rodenburg ‘bijna een vakantietocht’. “We hadden tussen de twaalf en zeventien knopen wind, voornamelijk uit het zuiden. Het was heel mild. We hebben gewoon hard gevaren en gewerkt. We hebben de hele nacht door de spinnaker op gehad. De boot is geen moment slecht getrimd geweest en dat zie je terug in het resultaat. We hebben het maximale eruit gehaald.”

Lenco slaat dubbelslag
Erik van Vuuren (Scheveningen) was amper een paar dagen thuis van zijn Global Ocean Race-avontuur of hij verscheen alweer aan de start van de Vuurschepenrace. Nu als schipper van de Lenco Salona 37, waarmee hij vervolgens een dubbelslag sloeg. Hij en zijn mannen wonnen beide offshores. Van Vuuren vertelt: “De Vuurschepenrace was een memorabele. Het was koud en nat. We hadden ons goed voorbereid. De tactiek naar de overkant was op de rhumb line varen, maar bootsnelheid was eigenlijk wel alles.”

Krachten verdelen
“Tot halverwege de wedstrijd hebben we iets rechts van de rhumb line gezeild om niet te laag uit te komen. Dat pakte voor ons goed uit. We hebben de hele heenreis strijd geleverd met de Xcentric Ripper, Redan en de Intention. Dat was heel erg mooi. In de voorbespreking gaf ik al te kennen dat het venijn in de staart zat. Dat was ook heel duidelijk te merken, want tot vijftien mijl voor de finish zat alles nog heel dicht bij elkaar. Toen moest er nog een keer een gennaker worden gezet. Dat ging bij alle boten niet lekker, bij ons ging dat fantastisch. In het laatste stuk hebben we misschien wel een kwartier op alle boten gepakt. Dat is wat de overwinning bracht. Je moest heel goed de krachten verdelen.”

Dat gold tevens voor de North Sea Race. ‘Ik heb eigenlijk nog nooit zo’n relaxte offshore gevaren. Het was weer nodig om de krachten te verdelen. Daardoor bleef iedereen super geconcentreerd. Ik heb vaak het roer aan iemand anders afgestaan. Qua bootsnelheid en navigatie liep het geweldig. Dit is echt zo’n overwinning omdat je het zelf goed deed en niet omdat anderen het slecht deden. Ik heb het idee dat we het nergens iets hebben laten liggen.”

Hans Horrevoets Memorial Trophy
“Dit zijn de sterren van vanmiddag”, met deze woorden haalden organisator Frans Sluyter Bobby en Kit Horrevoets naar voren. Zij reikten net als vorig jaar de Hans Horrevoets Memorial Trophy uit, die vernoemd is naar hun vader. Die ging dit keer naar de Elke. Rodenburg toonde zich verheugd: ‘Het is heel bijzonder om deze trofee te winnen. Vooral omdat in Drimmelen mijn roots liggen en Hans in de zeilwereld een echte icoon is. Wat er met hem is gebeurd, heeft iedereen veel van meegekregen. Je bent daar dan best mee bezig als je ‘s nachts vaart. Ik had me eerlijk gezegd niet zo gerealiseerd dat we gemiddeld zo’n jonge bemanning hebben.” De Hans Horrevoets Memorial Trophy wordt namelijk uitgereikt aan de gemiddeld jongste bemanning met de beste resultaten in de offshores van de Delta Lloyd North Sea Regatta.

Veiling voor Miles4justice
Na afloop van de officiële prijsuitreiking vond nog een bijzondere, Amerikaanse veiling plaats. De aanwezigen konden bieden voor een plek aan boord van de gloednieuwe, veertig meter lange J-Class Rainbow. Die zal de komende weekt tijdens de kustwedstrijden van de Delta Lloyd North Sea Regatta eenmalig op Nederlands water te bewonderen zijn. Op zondagavond 27 mei monstert de vrijwel voltallige Delta Lloyd Kernploeg aan bij schipper en oud-olympiër Mark Neeleman. Op deze manier wil Den Haag de topzeilers op gepaste wijze uitzwaaien voor de Olympische Spelen in augustus.

De giften van de aanwezigen brachten 2.500 euro op voor stichting Miles4Justice, die zeilend geld ophaalt voor projecten ter bescherming van de mensenrechten. Staatsloterij-directeur Frans van Steenis mag zich als hoogste bieder op 27 mei bij de olympiërs voegen. Ook Zeilen-redacteur Eric van Staten is aan boord. In Zeilen 6 (verschijnt 26 mei 2012) een reportage van Zeilen-redacteur Willem Plet over de Rainbow.

Aanstaande vrijdag 25 mei barst de Delta Lloyd North Sea Regatta pas echt los voor de Haagse kust. Vier dagen lang wordt er op de Noordzee sportief gestreden en is het op de wal genieten van live muziek.

Voor de totale uitslagen per klasse van de Vuurschepenrace en North Sea Race, ga naar www.nsr.nl/results-all.asp

Over de Delta Lloyd North Sea Regatta
Dinsdagavond 15 mei klonk het startsein voor de Vuurschepenrace van Scheveningen naar Harwich. Deze offshore van 110 mijl vormt de opening van de Delta Lloyd North Sea Regatta 2012. Na een rustdag in Harwich voeren de IRC en ORC klassen op vrijdag 18 mei de R.O.R.C. North Sea Race terug naar Nederland. In het pinksterweekend van 25 t/m 28 juni 2012 zeilen honderden teams wedstrijden voor de Scheveningse kust. Verschillende disciplines doen hieraan mee: scherpe jachten, huidige en voormalige olympische klassen, eenheidsklassen, catamarans en open boten.

Foto’s: Delta Lloyd North Sea Regatta. Tekst: Diana Bogaards.

Last modified: 21 mei 2012
Sluiten