Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Gooi maar overboord

Meer dan veertig knopen geeft de windmeter aan. Regen stort met bakken op het dek en
we liggen te stampen op de golven, zelfs hier in de baai. Als een kind zo blij zijn we met ons nieuwe anker. Even hebben we overwogen af te meren in de kleine jachthaven, maar die ligt aan lagerwal. Geen goed idee dus.

Van slapen komt niet veel. Bij het spaarzame licht van een kaarsje en een glas wijn in de hand beschouwen we onze tocht van La Coruña naar Camariñas waar we nu liggen. Vuil, heel veel vuil zagen we langsdrijven. Complete kluwen touwwerk, plastic, stukken hout, restanten van visnetten. We zijn ervan geschrokken. Als dit tekenend
is voor de vervuiling van de zee dan is het ernstig gesteld met ons mariene milieu.
Vissers klagen dat de vangsten steeds minder
worden en juist van deze mensen zou je verwachten dat ze hun werkterrein schoonhouden. Daarom was ik extra geschokt toen ik in een van de dorpjes waar we onlangs waren aandachtig toekeek hoe een visserman zijn netten aan het boeten was. Indrukwekkend was zijn vaardigheid, onbegrijpelijk de manier waarop hij de kapotte stukken net in het water gooide.

Ook komt het beeld boven van die indiaan die ons in zijn snelle kano over de Surinamerivier transporteerde, na afloop een gezellig biertje met ons dronk en vervolgens zijn lege flesje
achteloos in het water gooide. En hij was niet de enige.
Gisteren nog zagen we een jonge meeuw die letterlijk niet meer uit de voeten kon vanwege een stuk visnet dat om zijn poten zat gedraaid. Zelf dreigden we ooit op een zandbank te verdagen doordat we met succes eerst ons anker in een vergeten kreeftenkooi hadden geworpen om het vervolgens op een gezonken net te laten vallen.

Gelukkig hebben we ons in Nederland de afgelopen jaren behoorlijk druk kunnen maken om de vuilwatertank. Dat zal de kwaliteit van ons binnenwater ongetwijfeld ten goede zijn gekomen en heeft ons in elk geval milieubewuster gemaakt. Buiten onze landsgrenzen lijken weinigen zich te bekommeren om het langzaam wegkwijnen van de oceanen.
Gelukkig gloort er hoop. Vanmorgen las ik een bericht over een chirurg in Australië. Hij was erin geslaagd met succes een tumor bij een goudvis te verwijderen.