Boten

Foils onder monohulls: het startschot

12:01

Bénéteau is de eerste die op grote schaal monohulls gaat bouwen met foils – draagvleugelzwaarden. Het prototype van de Bénéteau Figaro 3 wordt komende zomer afgeleverd. Het betreft een door VPLP ontworpen semi-foiler, waarbij de gekromde zwaarden de romp tijdens het zeilen gedeeltelijk uit het water tillen. De eenheidsklasser waarmee het Franse solozeilcircuit wordt gevaren, is de opvolger van de in 2003 geïntroduceerde Figaro Bénéteau 2.

figaro3_2-jpg-1832Sneller door minder weerstand

Het afgelopen jaar werd er op meerdere werven geëxperimenteerd met foils onder kielboten. Het meest recente voorbeeld zijn de semi-foilende IMOCA 60’s in de Vendée Globe. De Figaro 3 werkt soortgelijk, alleen zijn de foils precies andersom gemonteerd dan bij de IMOCA’s. Bij de Figaro zorgen de kiel en brede romp voor stabiliteit. Door de snelheid van de boot duwen de foils de romp gedeeltelijk uit het water, als ware het vliegtuigvleugels. Daardoor neemt het nat oppervlak af en vermindert de weerstand van de boot door het water, en zeilt de boot harder. Naast opwaartse lift leveren de foils ook dwarskracht, tegen het verlijeren.

Zwakste schakel

Het nieuwe ontwerp voorziet verder in een verder naar achteren geplaatste mast, een vaste boegspriet en een breed en vlak  achterschip. De kiel kan dieper en slanker worden uitgevoerd, doordat de foils een gedeelte van de dwarskracht leveren. Zowel de kiel- als de foilconstructie zullen zwaarder moeten worden uitgevoerd. De zwaarden worden zo ontworpen dat in geval van aanvaring het zwaard zelf de zwakste schakel vormt; het zwaard breekt en de boot blijft intact. De zeilers zullen eveneens moeten wennen aan een ander puntje: het ontbreken van waterballasttanks.

In tegenstelling tot berichten eerder dit jaar zal de boot met een vaste kiel worden uitgevoerd en niet met een zwenkkiel. Ondanks de vaste boegspriet en de asymmetrische spinnaker, blijft de grote symmetrische spinnaker onderdeel uitmaken van het zeilplan.

figaro3_3-jpg-183215% harder

“Met deze nieuwe Figaro Bénéteau 3 hopen we het wedstrijdveld en potentiële zeilers een modernere en uitdagender boot te kunnen leveren”, zegt Yoann Richomme, winnaar van de Solitaire Bompard Le Figaro uit 2016 en tevens hoofd van de klasse- en veiligheidscommissie van de Figaro-klasse. “Na vijftien jaar zeilen in dezelfde boot en de huidige ontwikkelingen in de wedstrijdzeilerij, was het tijd om de nieuwe mogelijkheden en technologieën onder de aandacht te brengen. De toekomst van het wedstrijdzeilen ligt bij de foils.” Het nieuwe ontwerp moet ook hogere snelheden opleveren volgens Richomme: “het is moeilijk zoiets in te schatten, laat staan voor dit formaat boot, maar we gaan uit van zo’n 15 procent snelheidswinst op de ruime koersen.”

Startschot

Nu een van de grootste seriebouwers ter wereld het (semi) foil-concept heeft opgepakt en implementeert in een van haar eenheidsklassen, is het startschot gegeven voor een grote verandering in de wedstrijdzeilerij. Het in serie produceren van de boot maakt het mogelijk dat een breder publiek kennismaakt met het zeilen met foils.

Naar verwachting zijn er eind 2018 zo’n 50 nieuwe Figaro’s gebouwd.

figaro-beneteau-3-algemeen-planSpecificaties

Lengte over alles: 10,85 m
Romplengte: 9,75 m
Lengte waterlijn: 9,00 m
Breedte max.: 3,40 m
Diepgang: 2,50 m
Waterverplaatsing leeg: 2,9 m3
Ballastgewicht: 1100 kg
Zeiloppervlak aan de wind: 70 m2

Tags: , , Last modified: 18 maart 2021
Sluiten